Teman-teman

Saturday, March 05, 2011

Dia Bawa Balik Ketam Lagi

Tatkala melalui lorong disebatang jalan kampong, isteriku bertembung dengan seorang anak kecil. Anak kecil itu menangis sambil memegang 2 bungkusan. Panas terik pula hari itu. Kata sianak kecil dia takut pulang kerumah membawa baki 2 bungkus ketam yang belum terjual. " Nanti ayah pukul ". kata sianak kecil sambil menyapu airmata. isteriku merasa kasihan lalu membeli kedua-dua bungkusan ketam berharga RM10 setiap satu.

Bila sampai dirumah tersenyum dia sambil berkata padaku, " Abang teka Nah bawa balik apa hari ini ". Kalau soalan cepu mas begitu aku dah agak sudah tentu bukan yang lain. " Bawa balik ketam kegemaran abang la tu ". Senyum dia bila aku meneka dengan tepat. " Nah ingat nak buat gulai ketam lagi. Abang pun nampak alhamdulillah tak sakit tangan dah. Ini sebungkus lagi abang beri kepada ibu mertua abang ". Itu yang aku respect dekat isteriku. Tak pernah lupa pada ibu mertuaku iaitu ibu kepada arwah Siti Aishah. Aku sudah berangan-angan selepas solat Jumaat aku akan makan nasi gulai ketam lagi.

Sebelum masuk waktu Jumaat aku menerima panggilan dari ibu mertua menyuruh aku datang mengambil ketam yang diamasak olehnya. Aku dah dapat agak kalau ibu mertuaku masak sudah tentu dia buat sambal tumis ketam. Tepat sangkaanku. Memang benar ibu mertuaku masak sambal tumis ketam yang juga merupakan kegemaranku. Ternganga isteriku bila aku membawa pulang sambal tumis ketam. Jadi hari Jumaat merupakan hari yang bertuah padaku sebab dapat merasa 2 jenis masakan. Harap - harap aku tidak lagi mengalami kesakitan setelah selesai makan.

Yang merisaukan aku ialah terasa denyutan yang amat sakit dikepalaku setelah berlaku kemalangan tempuh hari. Ibu mertua menasihat agar aku buat checkup. Kini ia semakin sakit pada belakang kepala dan rongga mataku. Ya Allah semoga aku selamat dalam apa jua keadaan. Masih banyak perkara yang belum dibereskan. Aku pula mendapat berita dari pejabat yang aku kena kursus kenaikan pangkat di bangi selama setahun setengah. Lagi pening kepala. Semoga Allah permudahkan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...