Teman-teman

Wednesday, March 16, 2011

Nasi Goreng Ikan Masin

Akibat keletihan setelah pulang dari Changlun kedah menziarahi jenazah ibu mertua isteriku, dia mengambil keputusan untuk tidak berniaga. Akulah insan yang paling seronok sebab dia ada dirumah. Bolehlah ke pasar cari apa yang patut. Entah kenapa mulalah tekak ini mengidam itu dan ini. Maklumlah isteri tak kerja.

" Bang Nah ingat hari ni tak mau masak la. Badan jadi letih sangat. Nah nak rehat. Kita makan diluar nak tak ". Alamak... terkedu aku bila mendengar rintihannya.

" Ingat nak minta Nah buat gulai ayam kampong la. Macam nilah, kita tak payah makan diluar. Biar abang yang masak. Macam mana ". Meleret senyumnya sambil mengucap terima kasih kerana sudi kedapur. Aku ni cukup lemah kalau isteri puji. Kembang ni tok sah cakap ler..



Aku ke pasar mencari ikan tenggiri masin, sayur kailan, cili padi dan ikan. Aku punya planning nak menggemparkan isteriku. Nak buat nasi goreng ikan masin. Memang dia juga minat nasi ni.

" Abang tak letih ke memandu seharian. Ni nak masak pula. Kita beli la bang '. Pujuk isteriku.

Namun aku walaupun letih tapi amat susah sekali aku nak berehat. Kadang-kadang anak aku marah juga.

" Ayah ni pantang tak kerja. Mulalah ronda dengan motor ". Kalau dulu semasa bersama arwah Siti Aishah kalau tak kerja pasti aku berada dirumah dan tak kemana. Kini trend hidup aku sudah berubah. Aku terpaksa membuat pusingan jam agar aku tidak terlalu memikirkan memori silam. Alhamdulillah aku berjaya menyesuaikan diri.

Setelah ready semua diatas dapur, aku pun mulalah menumbuk cili padi. Tum tam tum tam aku menumbuk cili. Tiba-tiba entah macamana cili terkeluar dari sasaran lesung lalu hinggap di mataku. Apalagi lagi menonong aku ke tandas dalam keadaan pedih mata. Aku langgar apa yang ada didepan. Isteriku terkejut melihat mataku yang sudah merah. Setelah dibasuhkan air baru rasa reda sedikit kepedihannya.

" Kesian dekat abang. Tak apalah biar Nah tolong buat ". Cepat-cepat aku tak beri.

Aku sambung kembali menggoreng nasi. Sekejap isteriku datang.

" Abang buat nasi goreng ikan masih ke. Wanginya bang ". Sambil goreng sambil kembang hidung aku bila isteri aku puji wangi.

Kalau jiran pula puji siapa yang masak pasti meletup aku dibuatnya. Tapi jiran aku cina dan tak pernah ada dirumah. Kalau ada sudah pasti riuh kerana asyik bergaduh suami isteri. Tak ada feeling dah lah tu kan kan...

Akhirnya siap juga nasi goreng ikan masin yang aku buat. Berselera kami makan berdua. Aku buat jus asam boi pula tu. Geleng kepala isteriku melihat apa yang aku buat. Bukan aku tak letih, tapi aku cukup seronok buat kerja ini.

" Nah inilah kerja-kerja amal abang untuk hari ini. Kalau ia mendatang kebaikan kepada kita, abang sedekahkan pahala kebaikan itu untuk arwah suami Nah dan isteri abang '. " Amin..amin ". Tersenyum dia sambil mengaminkannya

4 comments:

Marina Monroe said...

Air Teh Assam Boi gemeran saya..
he he he

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...Ya ka. Satu njug pun tak cukup kan sebab sedap.

Insan Marhaen said...

awat tak semawa IM makan nasi goreng ikan masin...huu.. kegemaran IM juga tu. sampai ibu_suri larang sebab kalau setiap kali singgah makan nasi di kedai tomyam mesti order yang tu..

Ariff Budiman said...

WN kalau tak nasi goreng ikan masin pasti beli bihun singapore pedas punya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...