Teman-teman

Thursday, January 01, 2009

Perlukah kita menyambut diambang tahun 2009

Pastinya sambutan menjelang tahun 2009 tidak dapat dipisahkan bagi rakyat Malaysia. Persiapan demi persiapan telah dilakukan. Aku bersama Jawatankuasa Surau telah menetapkan satu program yang merupakan tayangan gambar berjudul Kiamat Begitu Hampir dimana jalan ceritanya mengisahkan bagaimana seorang pemuda tertarik dengan seorang gadis lalu diusahakannya sehingga berjaya dengan menguasai ilmu - ilmu islam seperti yang telah disyaratkan oleh bapa gadis itu. Tujuan tayangan yang dibuat untuk menggalakkan remaja agar mendekati surau manakala aktiviti surau tidaklah menjerumus sangat dengan ceramah agama.

Kehadiran alhamdulillah ok juga walaupun di padang sebelah pihak Persatuan Bolasepak telah mengadakan persembahan karaoke untuk anak muda. Dengar berita agak ramai juga yang hadir. Ada yang menalipon kami bertanyakan adakah pihak surau yang buat persembahan karaoke. Tayangan selesai sekitar jam 11 malam.

Tiba detik 12 malam terdengarlah dentuman bunyi mercun yang menggegarkan kawasan perumahan aku. Aku tak dapat bayangkan bagaimana di Palestin berdentum bunyi bom yang telah digugurkan oleh regim israel laknatullah. Aku amat risau dengan budaya sebilangan masyarakat di Malaysia yang tidak prihatin tentang penderitaan saudara mereka. Mereka bersorak gembira menyambut tahun 2009 manakala saudara mereka di Palestin menjerit ketakutan, kesakitan menjelang tahun 2009.

Mereka berpesta dengan makanan sambil berkaraoke sehingga jam 1 pagi atas tiket menyambut tahun 2009. Janganlah negara Malaysia kita menjadi seperti Kosovo yang selama ini telah melupai islam dan akhirnya allah azabkan dengan pembunuhan beramai-ramai. Aku dan pihak surau tidak berdaya untuk mengubah sikap mereka andaikata mereka sendiri tidak mahu mengubahnya. Semoga Allah berikan hidayah kepada mereka. Aku tercari - cari dimana dia isteriku. Kalau arwah masih hidup tentu dia juga sesibuk aku mengendali program surau. Kini aku pulang kerumah keseorangan tanpa mengetahui esok apa yang akan bakal berlaku. Kerdilnya aku disismu Allah.

2 comments:

hentian said...

Biarlah luncai terjun dengan labu-labunya. kita teruskan kerja kita. kalau tidak kita yang buat, siapa lagi.

Perokok Soleh said...

lalala.....
patutnya bila orang tepon..
pokcik ckp la:
surau xbuat karoke tp doakan orng karoke supaya selamat dr tipu daya dunia..
sungguh mereka semua bongok..lalal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...