Teman-teman

Thursday, October 14, 2010

Berapa Peratus Untuk Pasangan Kita

" Nah..petang nanti selepas selesai buat kerja dapur jom kita pergi jogging. Lama juga kita tak bersenam ". Aku bersuara kepada isteriku. " Bagus juga idea abang ni. Perut Nah pun dah naik sekarang ni ". Balas isteriku. " Hah...dah naik. Aii..ni naik sebab lain kut ". Aku menyakat isteriku. Itulah kerjaku setiap hari. Kalau tidak menyakat sehari tidak sah. " Abang jangan dok syak macam-macam. Tak ada apa la. Asyik makan dan tidur saja mau tak naik perut. Perut abang pun dah menonjol sekarang. Entah-entah menonjol sebab lain ". Last sekali aku pula disakat oleh isteriku. Itulah yang paling aku suka. Tidaklah aku berkomunikasi hanya sehala sahaja. Aku masih lagi dapat membayangkan wajah arwah isteriku ketika aku menyakatnya. Tertawa geli hati dengan gelagat aku. Walaupun muka nampak garang tapi hati baik be.....

Aku mengambil keputusan menggunakan kereta sahaja. kali ini aku nak bawanya jauh sedikit dari rumah. Selalunya kami hanya bersenam di padang berdekatan rumah kami. Sambil memandu aku mencari siaran radio kedah FM. Selalunya Kedah FM membincang banyak topik. " Selamat datang ke Radio kedah FM. Kali ini kita akan membincang topik Berapa peratus kita nak bagi dekat pasangan kita. Sila dail ketalian........ ". DJ bertugas memulakan tugasannya. Padaku isu ini amat menarik sekali. Selepas selesai lagu dimainkan maka panggilan pertama dijawab, " Assalamulaikum puan. Berapa peratus puan nak bagi kepada suami puan " Tanya DJ. " Dulu masa kahwin kak bagi 100 %. lani kak bagi 50 % saja ". Jawab pemanggil. " La awat rendah sangat akak bagi dekat suami ". Tanya DJ. " Ya la. Masa tengah bercinta setiap hari mesti sebut ayang. lepas kahwin rajin juga keluar makan. La ni bila dah tua dia panggil akak dengan panggilan Mah oiiii. Pula tu dia asyik tidur saja. Nak ajak berjalan pun payah ".

Gelihati kami berdua dengan gelagat pemanggil tadi. Terasa seronok pula dengan isu ini. Sedar-sedar kami dah sampai ketaman rekreasi. " Tunggu sat bang. Kita dengar radio dulu ". Pujuk isteriku. Panggilan yang kedua pula diterima. " Assalamualaikum puan. Ok berapa peratus puan nak bagi dekat suami puan ". DJ memulakan bicaranya. " Saya bagi 20% dekat suami saya ". Jawab pemanggil. " La akak tadi bagi 50%. Puan pula bagi 20% pasai apa ". Soal DJ. Bertambah rancak rancangan ini. " Semenjak dia kahwin lain hati saya dah tawar. Memang la dia suami saya tapi kepercayaan saya pada dia menurun. Cuba bayangkan saya nak lihat handset dia pun tak boleh. Sebagai seorang isteri tak boleh ka kita nak melihat-lihatnya. Nak masuk dalam bilik air pun bawa handset. Bagaimana perasaan DJ isteri DJ buat macam tu. Sambil makan pun nak ber sms ". Sebak sedikit nada pemanggil tadi.

" Err...maaf puan. Suami puan kerja apa ". Soal DJ. " Dia kerja pembantu makmal ". Jawab pemanggil. DJ cuba berseloroh takut isu menjadi tegang terus berkata, " Mungkin kerja dia penting sebab itulah kena ada ramai kenalan. Dia kena cakap berahsia takut berlaku kebocoran soal kerja ka ". kemudian cepat-cepat dipintas oleh pemanggil tadi. " Orang jantan ni dia tak rasa apa. Dia tau seronok saja. Sebab tulah dia boleh kahwin 2 & 3 orang. kami yang kaum wanita ini yang menanggung seksa. Saya dah kena saya tau la ". Marah pemanggil wanita tadi. " lagu tu no. Ok kepada anda yang masih mendengar sila dail lagi untuk membicarakan topik ini ". Cepat-cepat DJ menukar topik takut terus menjadi tegang. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk keluar berjogging. Pusing 2 kali bukit membuatkan badan berpeluh dan terasa segar.

Kepada pembaca WN. Cuba kita bayangkan wajah pasangan kita masing-masing. Secara jujurnya berapa peratuskah yang kita akan beri kepada pasangan kita. Tepuk dada tanyalah iman kita. Aku bertanya kepada isteriku berapa peratus dia nak beri kepadaku secara jujurnya. " Masa lepas kahwin Nah bagi tak banyak sebab tak tahu hati budi abang. Kini Nah bagi abang 100 %. Abang pula berapa nak bagi dekat Nah ". Tanya pula isteriku. " Abang bagi Nah 150 % sebab Nah banyak membantu abang pulih kembali ". Tersenyum dia menerima peratusan yang tinggi dari aku dan sememangnya dia memang layak diberi begitu.

8 comments:

Insan Marhaen said...

Kalau IM dulu kat isteri bagi 60% tapi sekarang 95%.

Lagi 5% simpan sikit. Tak boleh bagi semua, nanti habis pulak modal...

IM takada la stok i50% macam WN. Hanya orang-orang yang hebat je ada sebanyak tu...

Syahazli said...

IM setuju tu....mana boleh bagi 100% tak baik, kena simpan sikit buat modal pemanis perkahwinan.

Ariff Budiman said...

Ya ka IM. Jadi kena simpan sikit no

Ariff Budiman said...

Syahazli..jadi kita simpan sikit untuk pemanis

iBu...gUru said...

Salam saudara Arif .........
apa pun saya tak akan bagi semua .....

Ariff Budiman said...

Betul ibu guru. Itu sejujurnya

kapten said...

saya xleh bg lagi...sebb xkawen lg... :-)

Ariff Budiman said...

Kapten...he he sabaq banyak-banyak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...