Teman-teman

Sunday, August 17, 2008

DI KEJAR BABI HUTAN

Untuk ke tempat kerjaku perlulah melalui jalan belukar kiri dan kanan. Ia di penuhi dengan pokok rimbunan. Di hujungnya merupakan kuala tempat pendaratan nelayan yang pulang dari menangkap ikan. Sewaktu aku ditukarkan ke tempat kerja baru ada juga kawan-kawanku mengatakan tempat tu berhantu sebab perlu melalui hutan rimba. Pernah mereka terjerembab dengan hantu sewaktu ada kerosakan tenaga elektrik

Bagiku perkara itu tidak menjadi hal. Selama hampir 8 bulan aku melalui jalan itu alhamdulillah tidak pernah berlaku perkara yang mereka katakan. Hantu dimana-mana pun ada. Ia juga makhluk Allah yang perlu taat kepada Allah. Pernah satu ketika aku dibaling batu sebesar penumbuk singgah dileher sewaktu pulang dari kerja.

Berbalik tempat kerjaku yang baru ini. Baru-bari ni dalam pukul 1100 malam aku pulang dari bertugas. Sewaktu sampai disimpang aku ditahan oleh seorang pemuda. Hairan juga jam begini masih ada orang lagi. Selalunya lengang saja. Maklumlah kuala. Dia berkata," Bang didepan ada babi huta besar bang". Aii heran juga selama 8 bulan tak pernah bertembung dengan apa-apa pun, tiba-tiba ada babi huta. Dalam hati aku mengesyaki ni mesti nak rompak aku ni. Aku bersedia sebarang kemungkinan akan berlaku.

Aku mengajaknya dia ikut belakangku dengan motor. Aku menjangkakan bahawa didepan pasti ada orang yang akan menahanku. Aku menggunakan lampu high beam. Ternampak sesuatu sedang bergerak. Bila dekat mak datuk besarnya babi hutan macam anak lembu. Taringnya panjang. Aku stop motor. Dalam hati dok fikir nak jalan terus atau lari belakang cari jalan alternatif. Dalam hati berkata tak boleh jadi ni. Aku kena jalan juga. Pemuda itu hanya mengikut di belakang.

Aku guna gear satu. Berdesup motor meluncur. Tiba-tiba tanganku tersilap menekan hon. Apalagi terkejut si babi tu terus ia mengejar aku. Menjerit aku mendengar dengusan babi tu. Tapi motor 125 katakan. Aku selamat. Aku pandang belakang lihat pemuda tu cabut lari kebelakang. Mesti dia terkejut melihat aku di kejar babi hutan. Aku menceritakan perkara ini kepada orang kampung. Mereka pun terkejut sebab tak pernah jumpa babi hutan. Aku terfikir babi hutan ka apa dia. Perkara ini bermain dikotak fikiranku. Nak menyara keluarga aku sanggup menempuh apa saja.

Sekian
ariman

1 comment:

bearcat said...

huish! bahaya tu babi utan. Beraninya Pak Njang....err sapa lelaki tu? Musykil.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...