Teman-teman

Thursday, April 02, 2009

Umat islam Mudah Lupa Diri

Sudah lama aku tidak berjemaah di surau. Asyik pulang lewat malam. Jadi hari ini ditakdirkan aku pulang awal sikit jadi dapatlah aku berjemaah di surau. Kebetulan hari ini ada bacaan ayat quran di surau. Aku tidak mahu melepaskan peluang untuk sedekahkan bacaan ayat-ayat al-quran kepada mereka yang telah pergi mendahului aku.

Selepas solat isyak beberapa orang jemaah mendapatkan aku sambil berpelukan. Kata mereka terlalu rindu lama tak nampak aku. Sebak juga aku ketika itu. Masih ada yang sayang dengan aku. Yang paling ketara ialah seorang AJK yang satu ketika pernah meminta bantuan aku untuk mendoakan anaknya yang tidak sedarkan diri selepas menjalani pembedahan. Menangis dia sebab lama tak jumpa aku. Dia mengucapkan ribuan terima kasih kepada aku dan juga mereka yang mendoakan kebaikan untuk anaknya.

Sambil tersedu beliau berkata walaupun aku pun mempunyai masalah berat namun masih sempat mendoakan anaknya. Beliau mendoakan kebahgiaan untuk aku. Insyaallah. Seorang AJK pula datang menghampiri aku, " Bang Man tension la kutip duit surau dengan penduduk". Aku pun sudah merasainya bersama isteri. Lihat saja kami datang, cepat-cepat pendududk masuk kedalam rumah. Ceritanya lagi ada sebuah rumah sebiji macam cerita P. Ramlee. Bila diketuk anak yang keluar dan terus berkata, " Ayah suruh kata ayah tak ada di rumah ". Siayah malu terus keluar menghulurkan RM1.

Ada pula yang beri RM10 tapi berkata," Makcik nak bagi RM2 saja. Makcik nak balik RM8 ". Semangat dia meluahkan perasaan. " Bang ada sebiji rumah marah dekat saya sebab minta duit terlalu awal sangat sebab tak dapat gaji lagi tapi jumpa dipasar malam berbelanja sakan ". Bila jumpa tahu pula malu. Kalau aku nak dengar luahan hati dia memang alamat aku tak balik rumah. Kataku nak buat macam mana itu dah tugas kita. Semoga penat lelah kita insyaallah Allah akan ganti di akhirat kelak. Kemudian dia terus berkata sambil berlalu pergi, " Memang umat islam mudah lupa diri ".

Aku mengerti perasaannya. Malu, marah kecewa akan menyelinap masuk kedalam hati. Itulah yang kami rasa bila menerima tugasan ini. Menangis isteri aku bila ada penduduk yang perli kami. Kecewa aku bila ada yang berkata buat apa duit banyak-banyak. Tapi itu merupakan asam garam untuk menjadi pemimpin. Satu perkara yang kami dapat merasai hasil dari kerja amal yang kami lakukan ini ialah kemanisan bila beribadah. Terasa tenang bila bekerja demi Allah. Akhirnya bila isteri aku meninggal ramai yang memujinya sehingga sekarang. " Lihat Aisyah dia ikhlas bila buat kerja untuk surau dan penyudahnya amatlah baik. Muka tersenyum indah ". Lega aku mendengar tidak ada tohmahan buruk terhadap isteri aku. Malah ada yang melihat aku, mereka akan menangis sebab terkenangkan Aishah sebab selalu kami berdua. Terbayang aku akan wajah terakhir isteriku. Manis wajahnya menguntum senyuman seperti telah mendapat sesuatu. Itulah senyuman yang dilemparkan ketika aku memberi barangan yang dia suka dan senyuman itu akan aku simpan dihati buat selama-lamanya.

Aku juga sering berdoa agar penyudahku juga baik agar kami dapat bersama-sama selama-lamanya diakhirat iaitu tempat yang kekal abadi. Ya Allah pertemukan kami didalam mimpi Ya Allah. Aku terlalu merinduinya. Entah kenapa...hu hu hu......Macam mana orang boleh berkata pada aku, " Budiman lupakan saja. Jangan diingatkan lagi orang yang telah pergi ". Entah entah entah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...