Teman-teman

Sunday, June 21, 2009

Engkaulah Seorang Pejuang

Salam semua. Hari ini merupakan hari bapa. Aku banyak menerima sms mengucapkan selamat hari bapa. Terima kasih kepada mereka yang sudi mengirim sms. Walaupun ayahku telah tiada 5 tahun yang lepas, namun semangatnya amat aku kagumi. Semasa peperangan yang berlaku di Tanah Melayu betapa sukarnya hidupnya. Dibawa pergi meninggalkan Tanah Melayu untuk membina landasan keretapi maut di Kanchanaburi di Thailand. Setiap hari ada saja kematian dikalangan pekerja akibat kekurangan zat.

Akhirnya dengan semangat yang tinggi ayahku melarikan diri meninggalkan bumi yang penuh dengan kenangan pahit. Bila tiba di Tanah Melayu keluarga sebelah ayahku menerima kepulangannya dengan penuh hiba. Badan ayahku berbau busuk akibat luka parah yang berlarutan. Mereka menyangkakan bahawa ayahku telah tiada. Bertungkus lumus mereka memulihkan kembali ayahku.

Setelah pulih dari luka parah, ayahku memulakan tugasnya dengan bekerja sebagai kelasi kapal. Banyak tempat yang dijelajahinya dan banyak juga pertuturan baru yang dibawa balik. kami sekeluarga amat gembira bila ayah pulang sebab hari itulah kami akan bergembira sekeluarga di Padang Kota sambil menikmati ice cream kegemaranku. Walaupun tiada kenderaan kami tetap bahagia. Aku bertekad satu hari jika aku juga berkeluarga akan ku bawa bersama isteri dan anak-anakku ke Padang Kota. Alhamdulillah aku telah kotakan janjiku. Kini aku pula terkenangkan saat indah itu tika aku ke sana. Cepat sungguh masa berlalu. Aku amat merindui kenangan itu.

Satu hari kami mendapat berita yang ayah telah dimasukkan ke hospital akibat termakan sejenis kulat beracun semasa dalam pelayaran. Beberapa kawan ayahku telah meninggal. Ayahku menjadi selamat tetapi menjadi lumpuh. Emak mengambil tugas dengan memelihara kami semua. Aku waktu itu masih kecil dan tidak tahu penderitaan yang emak tanggung. Emak tidak jemu merawat ayah. Sehinggalah pada suatu hari Allah telah menghantar seorang sinsei cina datang merawat ayahku. Beliau menggunakan kaedah rawatan tradisional dengan menggunakan kaedah jarum. Alhamdulillah ayahku dapat berjalan semula namun kakinya tidak kuat.

Beliau meninggalkan dunia pelayaran. Namun Allah masih sayangkan kami. Ayahku telah ditawarkan menjadi tenaga pengajar di sekolah pelayaran dan kehidupan kami berubah. Kami bukanlah mewah tetapi masih boleh bernafas lega dengan pekerjaan baru ayah. Ayah sering memberi motivasi kepada kami dengan cerita pengalamannya dimasa lampau. Pengorbanan ayah amat tinggi buat kami. Walaupun ayah tidak dianugerahkan sebagai bapa mithali namun pada kami semua emak dan ayah merupakan ibu dan bapa mithali.

Tiada wang ringgit yang mampu kami hulurkan. Namun sebagai seorang anak aku akan hadiahkan satu hadiah yang paling bernilai yang seorang ayah dan ibu perlukan iaitu doa dari anak-anak yang soleh. Alfatihah buat ayah tersayang. Semangatmu telah aku warisi. Engkaulah seorang pejuang kami. Tanpa ibu dan ayah siapalah kami disisi masyarakat. Kepada emakku semoga Allah memberi kesihatan yang baik untuk terus beribadat kepadanya sehingga kehujung usia.

4 comments:

zai said...

Salam en diman, SELAMAT HARI BAPA ..sy pasti anak2 en. diman pasti bangga punya ayah spt en. diman penuh kasih sayang..sy tumpang gembira dgn kenangan lalu en diman bersama ayah..semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama org2 yg beriman...Amin !!!

Siti R said...

Selamat Hari Bapa, en. arif :)

Al-Fatihah utk ayah en. arif...

ZOOL@TOD said...

Selamat Hari Bapa.

Terharu membaca kisah en diman. Moga Allah merahmati Allahyarham ayah en diman.

insan marhaen said...

Aku masih dapat mengingati wajah bapamu yg lebih kurang wajahmu juga. Dia akan melihat kita sesama berpencak di halaman rumahmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...