Teman-teman

Monday, October 31, 2011

Begitu Sekali Marahnya Ning

Isteriku amat suka akan kucing walaupun kami tidak membelanya. Semasa berada di rumah sewa di kampong, anak kucing jiran yang kelaparan dijamunya nasi. Bila sudah kerap di beri makan maka kucing itu pun bertukar melepak pula di rumah sewa isteriku. Siap di beri mereka nama. Teh sebab kucing itu warna putih. Comot sebab kucing itu datang dengan badan yang comot lalu di ambilnya kucing tersebut lalu dibersihkannya. Ramai yang membela kucing tapi tidak memberi kucing makanan. Maka merayau-rayaulah kucing mengiau kelaparan. Bila kami nak pindah kerumah baru di beritahunya kepada Teh akan hasrat hati. Nampak sedih Teh mendengar dari isteriku yang kami hendak berpindah. Begitu lembutnya isteriku terhadap kucing.

Setelah kami berpindah kerumah baru. Perkara yang sama juga berlaku. Seekor kucing sering mengiau kelaparan di depan pintu rumah kami. Kurus badanya. Entah kucing siapa. Isteriku terus kedapur mengambil makanan lalu diberinya kucing makan. Begitu lahapnya dia makan. Mungkin sudah lama tidak merasai makanan. Lama kelamaam kucing ini yang di beri nama Ning sebab bulunya kuning lepak di rumah kami. Bila kami pulang saja terus dia berlari manja ke kaki. Ketika bermain-main dengan kucing , jiran kami beritahu yang kucing itu mereka yang punya. Mungkin mereka menyangka yang kami hendak memelihara akan kucing ini. Aku berkata yang kucing ini sangat lapar sebab itu kami memberinya makan. Terdiam mereka mendengar penjelasanku. Ya la kalau nak bela binatang jagalah dia elok-elok. Binatang pun ada hak-haknya.

Hari ini ketika aku pulang ke rumah. Ning menghampiriku. Disondol-sondolnya kaki aku.
" Aii..janganlah sondol. Sat lagi kena pijak nasib la ". Kataku kepada Ning yang buat dek saja.
" Ngiau..ngiau ". Manjanya suara Ning yang kelaparan
" Sat..sat nak buka pintu. Tepi sikit ". Kataku kepada Ning yang terus menyondol kakiku. Akhirnya berlakulah kemalangan yang tak disengajakan. Aku terpijak kaki Ning.
" Psst..psstt ". Bunyi Ning kesakitan. Apa tidaknya aku pakai kasut safety shoes. Memang keras.

Aku melihat Ning sudah lain macam marahnya akibat kesakitan yang terlampau kut. Aku terus membuka pintu rumah. Ning terus mengejar aku. Terkejut beruk aku dan terus aku berlari terhinjut-hinjut menahan kesakitan lututku.
" Ngiau..lor..lor ". Sambil mengejar aku. Marah betul dia. Aku melompat ke atas anak tangga menuju ke atas rumah. Ning tiba-tiba terhenti. Aku pun terdiam di atas anak tangga.
" Amboi...makcik dok bagi makan selalu pun nak marah ka. Kan aku dah kata tepi sikit. Hang dok menyondol sangat buat apa ". Aku boleh cakap dengan kucing dan Ning pula seperti mengerti apa yang aku cakap.

" Oh..nak tunjuk garang...Sat..sat ". Aku menuruni anak tangga. Ning terkejut melihat aku pula nak mengamuk. Apalagi langkah seribulah dia. Akibat lantai rumahku licin maka acapkali Ning terlepas sasaran kepintu.
" Bedeboom.. ". Dia melanggar pintu. Terus berlari menuju keluar rumah.
" Bukan nak terima kasih bila di beri makan. Silap sikit nak marah ka ". Aku berkata kepada Ning. Tiba-tiba aku perasan yang jiran sebelah membuka tingkap untuk melihat apa yang berlaku. Malunya aku. Mungkin jiran sebelah rumah menyangka yang aku ni wire sudah putus boleh bergaduh dengan kucing. Aku cerita kepada isteriku. Tertawa dia. Nasib baik di berada di gerai. Kalau di rumah sudah tentu dia berguling-guling sambil tertawa.
" Abang ni merapu la. Dengan kucing pun nak bergaduh ".
" He he., entah-entah abang nak menopos ". Kataku kepada isteri lalu di sambut ketawa. Janji dia terhibur dengan watak aku sudah.

6 comments:

Anonymous said...

mas suka kucing..adik mas pun..tapi family tak beberapa setuju kalau bela coz bulunya n bau 'T' nya..heheh

insan marhaen said...

lelaki monopos tak apa, WN. Still high value!

Hajjah Noraini @Nanie said...

Hang pun Afiff, awatlah pijak kaki ning? Lain kali cuba hang jadi kucing, Ning jadi hang yg pakai safety boot pijak kaki hang, mesti mengamuk saban hari..hahahahah
Ning sakit tuh Ariff..

Ariff Budiman said...

MaYa MustWany..Itulah masalahnya kalau bela kucing.

Ariff Budiman said...

insan marhein..Betul ke high value

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...He he akak. Kami dah baik kembali. Tak marah-marah lagi. Laju bukan main dia makan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...