Teman-teman

Monday, June 18, 2012

Terima Kasih Anak-Anakku


 Terima kasih kepada kedua-dua anakku yang bersusah payah untuk merayakan hari bapa. Pagi-pagi lagi  anak gadisku ke pasar membeli bekalan. Katanya nak masak nasi beriani. Sebut saja nasi beriani aku terkenangkan nasi beriani arwah isteriku. Kini anak gadisku mewarisi kepakaran emaknya.


 Aku hanya datang pada sebelah petang sebab selepas zohor aku dan isteri menghadiri kenduri perkahwinan. Di Pulau Pinang keadaan jerebu masih lagi tebal. Kereta pula tidak di benarkan memasuki dalam kawasan dewan. Penuh dengan kereta berlegar-legar mencari tempat kosong termasuk aku. Bila dah dapat terpaksa berjalan ke dewan. Masuk kedalam dewan keadaan amat sesak. Aku dan isteri berlegar-legar mencari tempat sambil membawa pinggan nasi. Memang tak selesa rasanya.


 Habis saja makan memang tak boleh duduk lama kerana terpaksa memberi laluan kepada orang lain yang turut berlegar-legar mencari tempat. Tuan rumah senyum saja sambil mengalu-ngalukan kedatangan tetamu tanpa mengetahui tempat sudah menjadi sesak. Kepala aku sudah mula berdenyut. Isteriku mula risau bila aku menyebut kepala berdenyut sebab semenjak kami berkahwin aku belum bersungut kepala terasa berdenyut.


Akhirnya selepas solat zohor aku terpaksa melelapkan mata sebentar. Aku hantar sms kepada anakku mengatakan yang aku akan datang selepas solat asar. Jam 4 petang aku tersedar. Terus aku bersiap dan pulang kerumahku. Kedua-dua anakku sedang menanti. Sungguh kemas hidangan yang terletak di atas meja. Aku menjamah sedikit nasi beriani walaupun perutku masih lagi kekenyangan. Memang sedap nasi beriani yang di masak anak gadisku. Memang rasanya tak tumpah macam arwah emaknya.


Selesai menjamu selera barulah kek di keluarkan untuk aku memotongnya. Bila ia di lakukan di rumahku sendiri aku dapat merasakan seperti arwah Siti Aishah turut bersama kami. Terbayang senyuman manisnya bila mengucap selamat hari bapa kepadaku. Cukuplah anak-anakku menjadi pengganti menyuap kek ke mulutku.


Ayah ucapkan ribuan terima kasih kepada kedua-dua anak ayah kerana bersusah payah menyediakan semua. Ayah berdoa kepada Allah agar kedua-dua anak ayah akan bahagia dunia dan akhirat. Al Fatihah untuk emak...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...