Teman-teman

Friday, November 30, 2012

Beginikah Sikapnya

Telah seminggu kisah ini berlalu. Kini baru aku mempunyai waktu untuk mencoretkannya. Seperti biasa aku off dari tugas jadi masa terluang aku meronda di pekan. Aku singgah di gerai buah-buahan kepunyaan rakanku. Datang seorang rakan yang dikenali sebagai ustaz mengajar kelas fardhu ain di sebuah kampung.
" Assalamualaikum syeikh ". Ucap sambil kami bersalaman
" Waalaikumussalam. Anta dari mana ni ". Aku terus bertanya rakanku.
" Anta kerja tak hari ini dalam pukul 10 pagi ". Tanya rakanku.
" Tak. Ada apa ". Aku pula bertanya
" Ana mencari seseorang untuk membantu ana khatan kanak-kanak. Nurse dia baru dan masih malu ". Kata rakanku. Aku pula jenis yang payah berkata tak boleh.
" Insyaallah. Setakat tolong pegang-pegang tak apalah. Kalau suruh sunat takut hilang semuanya ". Tertawa rakanku mendengar aku bergurau begitu.
" Anta ni dari dulu cukup suka bergurau tapi ana suka la ". Puji rakanku
" Pukul 10 pagi nanti anta tunggu di klinik.... ". Kata rakanku.

Jam 10 pagi aku sudah berada di depan klinik. Terus aku masuk kedalam klinik mencari rakanku. Kanak-kanak bersama ibubapa sudah ramai. Aku di panggil masuk kedalam klinik. Satu pengalaman baru padaku dapat membantu mengkhatan kanak-kanak.
" Tugas anta ialah memujuk kanak-kanak yang nampak nak menangis atau takut. Ana tau anta pakar dengan kanak-kanak ". Tersenyum aku mendengar pujian rakanku. Aku ingat kembali ketika surau kami mengadakan majlis khatan beramai-ramai. Seorang doktor yang merupakan orang kampungku membuka kliniknya sendiri dilih oleh pihak surau untuk khatankan kanak-kanak. Aku diminta duduk membantunya.

Ketika kanak-kanak hampir memangis ketakutan aku mainkan perananku membuat lawak agar mereka tidak merasa takut. Ada juga yang tak lut dengan maharaja lawak yang aku buat. Meraung satu dewan. Gelabah ibubapa bila melihat anak mereka menangis. Kini aku sekali lagi aku berdiri membantu rakanku. Seorang demi seorang masuk. Ada yang tersenyum. Ada yang nak menangis cepat-cepat aku pujuk.
" Pakcik dulu masa kecik-kecik tak takut. Doktor potong depan pakcik. Pakcik tengok tak rasa apa pun ". Tersipu-sipu malu malu nurse yang turut membantu rakanku. Ya Allah aku lupa la. He he malu juga aku.

Akhirnya tiba giliran seorang kanak-kanak. Kata ibunya anaknya tak takut. Aku mencari dimana ayahnya seperti ayah yang lain.
" Mana ayahnya ". Aku bertanya pada wanita tersebut.
" Ayah dia pergi kerja. Kata suami anaknya tak takut dengan sunat. Ayah dia dah bagi warning kalau menangis siap kena rotan ". Tu dia. Boleh main ugut si ayah. Sepaptutnya ibubapa ketika itu patut merasa gembira melihat anak mereka semakin membesar. Aku pun mempunyai anak dan aku dapat merasakan betapa gembiranya melihat anakku semakin membesar. Tak sepaptutnya si ayah membiarkan saja si ibu melakukan tugas itu. Sepatutnya si ayah berada disisi anaknya.

Bila anaknya melihat saja muka rakanku mulalah dia sebak. Si ibu sudah panik melihat anaknya.
" Diam..diam. Nanti mama repot dekat ayah ". Ugut ibunya.
" Tak apalah. Puan tunggu di luar. Biar ustaz yang buat ". Kataku pada si ibu dan dia aku sambil mengendong anak kecilnya. Masih geram aku dengan sikap suaminya yang tidak mengambil berat terhadap anaknya. Tiba-tiba anaknya meraung ketakutan. Dia mengeraskan badannya. Susah juga ustaz nak buat kerja. Aku terpaksa memujuk dengan menyuruh kanak-kanak tersebut mengikut aku membaca Al-Fatihah sementara rakanku menjalankan kerjanya. Terasa sakit dia meraung kembali. Riuh juga di luar mendengar kanak-kanak ini meraung. Ibunya tak senang duduk. Baru dia tau macam mana keadaan anaknya. Masa berada di rumah dan tak melihat tempat dan keadaan, anaknya memang tak terasa takut. Bila melihat suasana sebenar barulah menggigil. Inilah masanya peranan ibubapa.

Masa yang agak lama juga kami ambil untuk khatankan kanak-kanak ini. Teresak-esak dia menangis sewaktu kelaur dari bilik. Ibunya hanya diam sambil melihat aku. Baru dia tahu akan situasi yang sebenar. Jangan diambil ringan bab anak-anak. Tugas itu ialah tugas ibubapa. Bukan tugas ibu yang perlu membawa bersama anak kecilnya yang suka merenget. Semoga mendapat pengajaran dari ibubapa yang lain yang membaca coretan ini. Jangan memeandang mudah akan pembesaran anak-anak.

2 comments:

akuzle ayu said...

btui ckp abg ariff tuh. saya baru merasai pengalaman itu. alhamdulillah! abahnya amek cuti 3-4 hari jaga anaknya...

Ariff Budiman said...

akuzle ayu.....Tahniah. Ibubapa yang prihatin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...