Teman-teman

Tuesday, June 11, 2013

Macam Mana Aku Kurus

Sudah seminggu aku mendapat berita bapa angkatku tidak sihat. Serangan gout membuatkan dia tidak dapat berjalan. Aku pula begitu sibuk dengan tugas dan aktiviti keluarga. Anak saudaraku akan melangsungkan perkahwinannya. Aku di minta menjadi DJ. Selepas selesai kenduri badan menjadi letih. Panas badan mula terasa. Cepat-cepat aku telan panadol dan alhamdulillah badan kembali segar. Aku mengajak isteriku ziarah bapa angkatku tapi dia pula yang demam.
" Abang pergilah ziarah dulu. Nanti Nah baik demam kita ziarah lain ". Aku setuju dengan pendapat isteriku. Terus aku keluar dengan motosikal menuju kerumah bapa angkatku.

Aku memberi salam dan pintu dibuka oleh ibu angkakku. Senyum dia bila melihat aku yang datang.
" Ni anak angkat mai ziarah ". Kata ibu angkat kepada suaminya. Aku dibawa masuk kedalam bilik dan bersalaman dengan bapa angkatku.
" Sakit lutut dan kaki pakcik ". Kata bapa angkatku. Aku memegang lutut dan kakinya. Terasa begitu panas. Memang sah gout sebab aku telah melalui pengalaman sakit gout.
" Memang sakit pakcik. Saya dah kena sampai menangis akibat tidak tahan sakit ". Kataku.
" Makcik pun tak tau nak buat apa dah. Budiman buat macam mana dulu ". Tanya ibu angkatku
" Dulu masa saya sakit makcik, saya menangis kesakitan sampai Aisyah pun tak tahu nak buat macam mana. Dia hanya mampu mengurut kaki saya sambil membaca ayat quran sehingga saya terlena. Sedar-sedar saya tengok dia tertidur atas kaki saya ". Cerita aku pada ibu serta ayah angkatku.
" Subhanallah. Syurgalah tempat Aisyah ". Kata ibu angkatku

" Budiman kurus sekarang. Diet ka. ". Tanya ibu angkatku.
" Betul la mak. Abang Budi dah kurus sekarang ni ". Kata anak gadisnya. Aku tersenyum sahaja.
" Makcik tau tak sebab apa saya kurus macam ni. Masa saya kahwin dengan Rosnah perasaan saya begitu sayu ketika melangkah keluar dari rumah kesayangan saya yang merupakan hasil perkongsian kasih dengan Aisyah menuju rumah Rosnah. Saya terlalu memikirkan anak-anak. Ketika makan saya tidak dapat menelan nasi. Ingatan saya terus teringat pada anak-anak. Apa yang mereka makan. Apa yang mereka sedang buat ketika ini. Ayah makan sedap tapi kedua-dua anak saya makan apa ". Aku melihat ibu angkatku menyeka airmatanya.

" Anak-anak Budiman tu bagus-bagus ". Kata ibu angkatku
" Betul makcik. Saya bersyukur mempunyai 2 orang anak yang tidak mementingkan diri sendiri ". Kataku pada ibu angkat.
" Selama 2 tahun saya memendam perasaan rindu pada anak-anak. Walaupun jarak rumah pertama dan kedua tidaklah jauh tapi saya rasa macam di pisahkan terlalu jauh. Saya hanya mampu menelan nasi sebesar nasi lemak saja. Akhirnya sudah menjadi kebiasaan saya. Bila makan sedap atau tidak hanya banyak itu saya yang boleh saya makan. Sebab itu badan saya susut sekarang. Semasa bersama dengan arwah saya kerap mengalami sakit kaki dan batu karang. Yang saya sedar dan bersyukur bila Allah duga saya dengan kematian Aishah memang saya amat tersiksa sekali hingga saya berdoa agar Allah mengambil nyawa saya juga. Allah itu maha kaya makcik. Ketika saya sedih itu Allah beri sedikit kegembiraan kepada saya. Allah menarik sedikit kesakitan pada diri saya. Alhamdulillah saya rasa sihat sekarang ". Aku menghabiskan ceritaku. Mengalir airmata mereka mendengar kisah aku. Belum pernah aku ceritakan kisah ini kepada sesiapa pun. Semuanya aku simpan didalam hati saja. Bila aku rasa tertekan maka kameralah menjadi sahabatku.

" Allah sayang dekat Budiman. Budiman dan Aishah banyak bantu surau. Semoga syurgalah tempat Budiman dan Aishah. Semoga anak-anak Budiman berjaya dunia dan akhirat ". Kata ibu angkatku. Akhirnya aku meminta diri untuk pulang kerumah. Hati merasa lega bila aku dapat meluahkan perasaan yang terbuku selama 2 tahun lebih. Semoga Allah permudahkan kami sekeluarga. Aku doakan semoga kedua-dua anakku mendapat kebahgiaan di dunia dan di akhirat In Sya Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...