Teman-teman

Thursday, November 12, 2015

Mencari Damai Di Pulau Pangkor

Ini kali kedua aku dan isteri ke Pulau Pangkor. Lebih kurang 2 jam perjalanan dari Penang ke Jeti Marina Island kami sampai dan terus membeli tiket. Tidak ramai penumpang berbanding jeti Lumut. Tiket berharga sebanyak RM10 untuk pergi dan balik dan dengan perjalanan selama 15 minit, akhirnya kami selamat tiba di pulau. Sudah ramai pengusaha kenderaan menanti kami. Aku dan isteri sudah tahu selok belok ke sana jadi terus kami book sebuah motosikal dengan harga RM30 sehari. Terus mengisi minyak sebanyak RM3 sebab dah tahu dalam 2 hari berada di pulau Pangkor memang tak habis minyak yang diguanakan.


Terus kami ke Coral Bay Resort. Resort yang cantik. Selepas meletakkan barang terus kami keluar mencari makan dan makan ditepi laut. Ramai kawan2 aku bertanya antara langkawi dan Pangkor mana yang lebih best. Langkawi sudah terkenal didunia. Tempat peranginan yang cantik. Banyak tempat juga untuk membeli belah. Pantainya begitu cantik tapi terpaksa berkongsi dengan ramai orang. Selalunya kalau aku ke Langkawi jarang aku mandi laut. Rasa tak selesa lebih-lebih kalau wanita.

Marina Bay

Pulau Pangkor tak sama macam Langkawi. Tidak banyak tempat yang boleh kita lawati. Dalah masa sehari saja semua tempat telah kita lawat. Tidak banyak pusat membeli belah seperti Langkawi. Pulau Pangkor banyak menjual hasil laut seperti ikan bilis. Satu yang aku puji ialah pantainya yang bersih dan kita bebas mandi berduaan tanpa ada gangguan dari orang lain. Jadi untuk ketenagan yang hakiki aku lebih memilih Pulau Pangkor.



Jalan raya untuk mengelilingi Pulau agak sempit dan ada tempat yang curam. Tak banyak kereta di gunakan. Ramai yang menggunakan perkhidmatan teksi untuk berjalan. Aku dan isteri lebih selesa dengan motosikal sebab senang untuk kami singgah di tempat2 yang menarik.

Sudikah engkau menerimaku

Makanan yang di jual juga tidak banyak terdapat di Pangkor. Kebanyakkan makanan laut boleh didapati di Telok Nipah tetapi harus berhati-hati. Ada kedai yang tidak amanah. Contoh sewaktu kami mencari nasi goreng dan tomyam. 4 dewasa dan seorang Di buku menu tertera nasi goreng berharga RM6 tapi bila bayar ia berharga RM12. Kesemuanya RM80. Cukup mahal untuk nasi goreng yang tidak enak. Jadi hati-hati kepada mereka yang nak makan di Telok Nipah. Minum secawan teh susu yang tidak pekat berharga RM2 di tepi pantai.

 Pemandangan dari pantai Monkey Beach

Hari kedua kami berada di Pangkor kedai makan di buka bersebelahan resort kami. Jadi kami makan disana saja dengan makanan yang sama seperti di Telok Nipah. Harga kesemuanya ialah sebanyak RM36. Jauh benar larinya. Kepada pengunjung yang nak ke Pulau Pangkor pastikan makan anda di pekan dan bukan di Telok Nipah.


Untuk menyewa perkhidmatan bot lebih baik sewa di Telok Nipah sebab harganya jauh lebih murah. Semasa aku berada di Coral Bay Resort dan nak menyewa bot harga yang di tawarkan ialah sebanyak RM190. Ini di sebab laluan ketempat tertentu jauh. Ia berdekatan dengan Teluk Nipah. Jadi labik baik pergi ke Pantai Telok Nipah dan dapat menyewa bot dengan harga RM50 - RM80. Jimat kan


 Batu buaya

 Snorkling di Pulau Giam


Untuk snorkling hanya terdapat di Pulau Giam tapi terdapat banyak batu di situ. Kalau siapa yang kerap snorkling di Langkawi atau di tempat tentu dapat merasa kelainan tempat di sini. Pernah ada orang cedera kakinya akibat terkena batu. Disitu juga terdapat gamat hidup

 Inilah rupa gamat hidup

 Pantai Teluk Nipah

 Pulau Giam. Tempat snorkling


Disini kami menaiki bot dari Telok Nipah dengan harga sebanyak RM70 untuk ke kawasan tertentu. Boleh dikatakan enjoy dan memuaskan.


 Pantai Monkey Beach

Pantai Monkey Beach amat cantik. Airnya yang bersih. Untuk kesana perlu menyewa bot. Memang best kalau membawa keluarga mandi. Tak ada orang masa kami mandi disitu.

 Kota Belanda



Tidak sah kalau tak pergi ke Kota Belanda yang terletak di perkampungan nelayan Teluk  Gedung. Jadi kepada pembaca sekelian untuk mencari ketenangan yang hakiki, pilih la Pulau Pangkor. Anda pasti tenang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...