Teman-teman

Monday, October 06, 2008

RAMADHAN BERLALU SYAWAL MENGHITUNG HARI

Ramadhan telah meninggalkan kita semua. Kini telah 6 hari kita menyambut Syawal. Ramadhan telah meninggalkan seribu kenangan, kesabaran untuk kita terus menempuh ujian. kerinduan Ramadhan amat dirasai. Kelibat manusia memenuhi masjid dan surau masih terbayang. Kini di surau ku hanya tinggal satu saf saja. Wanita semasa Ramadhan penuh saf. Kini hanya tinggal seorang dua yang masih setia menanti. Itulah adat kita. Ada yang beranggapan ibadah hanya dimusim Ramadhan sahaja. Dimusim Ramadhan kita bertadarus. Lepas Ramadhan kita tak baca terus. Itulah ungkapan dari seorang Khatib sewaktu menyampaikan khutbah Aidil Fitri.
Anak muda masih terus leka dengan dunia mereka. Adakah mereka perlu dipersalahkan. Apakah program yang telah kita lakukan untuk mereka.

Kini Syawal menghitung hari. Baru-baru ini aku terkejut dengan pemergian emak dan anak saudara kawanku Yusuf Ismail. Kami pernah bertukar pendapat tentang silat. Dia dari silat Gayung Harimau. Pernah kami menunjuk teknik buah silat masing-masing diperkarangan rumahku semasa dikampong. Kini emaknya dah meninggal akibat kemalangan jalanraya di Sungai Petani. Berita dapat dibaca di akhbar Metro 6 Oktober 2008. Kami pernah terserempak di pasar ketika sibuk membeli untuk persiapan hari raya.

Entah macam mana selepas pulang dari menziarahi mayat, aku terkeluar kalam kepada isteri bertanyakan bila kita nak ke Mekah menunaikan haji. Hari ini aku ke Tabung Haji untuk mendaftar diri dan isteri. Alhamdulillah selesai. Kami telah didaftarkan ke sana pada tahun 2021. Ini bermakna umurku pada waktu itu ialah 62 tahun. Sempatkan aku ke Mekah. Hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Manusia hanya tahu merancang.

1 comment:

bearcat said...

malangnya ada yang tak sampai ke Mekah sebab tiap-tiap tengah bulan mereka "naik Haji" hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...