Teman-teman

Monday, December 01, 2008

Dia masuk kembali - 2

30 November 2008. Pagi itu isteriku merasakan kakinya amat lenguh. Firasat aku mengatakan bahawa makhluk itu telah masuk kembali ke dalam badan isteriku sebab lubang sudah terbuka. Aku dan isteri hanya mampu membaca al mathurat. Alhamdulillah tiada petanda yang isteriku mengantuk atau kepalanya terhoyong hayang tatkala membaca al quran. Selalunya baru baca suku saja dah jatuh kelantai. Kali ini alhamdulillah al mathurat dapat dihabiskan. Cuma masalah batuk masih lagi menguasai isteriku.

Talipon berdering. Anak saudara kepada isteriku meminta izin kepada aku untuk membawa uztaznya untuk melihat samada masih ada lagi atau tidak makhluk ini. Aku mengizinkan asalkan tidak bertentangan dengan syariat. Gurunya merupakan seorang tarekat Shazaliah kalau tidak silap aku. Selepas asar mereka sampai. Aku melihat perubahan pada muka isteriku. Jantungnya berdebar dengan kencang sehinggakan anak gadisku berkata," Ayah, awat jantung mak bergerak kencang". Kataku itu petanda makhluk itu ada lagi dalam badan.

Uztaz itu memulakan membaca ayat quran. Mukanya hanya tersenyum saja sambil memandang isteriku. Tiba-tiba isteriku jatuh pengsan. Sah memang betul tekaanku. Ustaz kata biarkan dia tidur sambil terus membaca sesuatu menunjukkan tangannya kearah isteriku. Tiba-tiba isteriku bangun kembali dan terbatuk dengan teruk sekali. Akhirnya terkeluar muntah yang selama ini membelenggu isteriku. Banyak sungguh. Ia seakan ketul-ketul daging yang hancur. Ustaz berkata," tudia dasyat sungguh depa hantar yangn kuat".

Sambil membaca dia berkata tak apa kita hantar balik kepada tuannya. Kata anak saudara isteri bagaimana kalau depa hantar balik. Kata ustaz yang ni kita kena bagi buah keras. Sambil membuat air panawar isteriku terus minum airnya. Nampak alhamdulillah sebab selama ini hanya batuk kuat saja dan kini muntah telah dikeluarkan. Ustaz bertanya aku jawatan apa yang kami pegang. Aku menjawab aku adalah setiausaha surau dan isteriku hanya ajk surau.

Sambil menggelengkan kepalanya ia berkata tak pa insyaallah dan dia buat air penawar untuk dibuat mandian. Malam itu langsung tidak kedengaran gangguan. Namun semalam kami dapat mendengar benda berjalan diatas bumbung sambil kedengaran anjing menyalak mendayu-dayu didepan rumah. Aku tidak henti-henti memainkan cd bacaan ayat-ayat suci al quran. Suatu perkara yang aku amat bersyukur kepada Allah ialah tatkala isteriku ditimpa musibah, Allah pula menganugerahkan kepadaku kesihatan yang baik. Kalau tidak selalunya akulah yang kerap sakit kaki dan isteriku akan memasak air panas untuk aku rendamkan kakiku kedalamnya. Itulah rutinnya.

Aku pasti semua yang berlaku keatas kami bukan sia-sia. Sebenarnya setiap apa yang Allah bagi akan ada kebaikannya kelak. Kebaikan yang aku dapati ialah ukhwah persahabatan dalam jemaah amat kuat. Dapat satu sms saja ramai yang datang untuk membantu kami. Sebenarnya inilah yang menguatkan semangat kami. Yang tak dapat datang akan menalipon memberi nasihat. Syukur kepada Allah. Pengajaran yang aku dapat ketika bersama dengan masyarakat ialah, jaga lidah, jaga perbuatan dan hurmatilah mereka walaupun mereka tidak sama kefahaman seperti kita.

Kini masyarakat masih lagi mencari aku. kata mereka, " Budiman, dulu surau buat pertandingan nasyid. kini depa nak buat pertandingan menari pula ". Memang betul bila aku pulang kerumah ramai juga yang datang mengadu akan hal ini. Kata mereka budak-budak nasyid banyak yang masuk sehingga terpaksa membuka tudung untuk menunjukkan sanggul. Gembira sungguh ibubapa mereka melihat anak menari diatas pentas. Yang paling aku sedih ialah mereka menjadikan surau lama untuk latihan menari. Surau yang sebelum ini dipenuhi dengan majlis ilmu agama.

Aku hanya dapat mengeluh didalam hati sahaja. Ya Allah kau berikanlah hidayah kepada mereka agar mereka ketahui perkara yang baik. Kau permudahkan kami ajk surau untuk terus memainkan peranan terhadap masyarakat. Kau kuatkan iman kami ketika ramai yang menyuruh kami meninggal surau. Aku cuma nak meminta pandangan dari mereka yang membaca cerita ini perlukah kami melepaskan jawatan kami dalam surau padahal kami sendiri tak boleh meninggalkan surau. Ikutkan hati ini, kami akan terus memikul tanggungjawab disurau walaupun diuji.

Ada yang berkata kepadaku," Budiman hangpa dapat apa bila pegang jawatan di surau. Hang tengok sendiri apa yang jadi dekat isteri hang". Aku berkata, " sebenarnya kami pagang jawatan ini sebab itu adalah amanah dari Allah dan sekurang-kurang bila berada didepan Allah kami boleh menjawab". Dalam hati aku berdoa kepada Allah dan aku amat yakini bahawa Allah tidak sekali akan membiarkan orang yang membesarkan agamanya dianiayai. Apa yang Allah berikan ini ada penawarnya kelak insyaallah.

Sekian ariman

1 comment:

hentian said...

Agaknya kena jumpa Haron Din ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...