Teman-teman

Tuesday, January 19, 2010

Hamba Akan Datang Kembali

Badanku merasa begitu keletihan semalam. Akhirnya aku tertidur selepas selesai solat isyak. Isteriku merasa kasihan untuk mengejutkan aku. Kali ini lelaki berpakaian pendekar menjelma sekali lagi dalam mimpiku. Diberinya salam kepadaku. Aku menjawab salam itu dengan berbagai persoalan bermain dikotak fikiranku. Suaranya bukan melambangkan orang melayu tetapi lebih kepada orang Jawa.Tiba-tiba dia memetik jarinya. Keluar 2 ekor ayam sabung yang begitu garang cara langkahnya. Lelaki itu mengambil sesuatu dari kepak ayam sabungnya. Kelihatan keris kecil sebesar tapak tanganku. Dihulrkan keris itu kepadaku.

" Tuan hamba cabutlah keris itu. Dia adalah pendinding ". Suaranya begitu dalam. Inilah kali pertama aku mendengar suaranya. Selalunya hanyalah hanya orangnya saja dapat dilihat.
" Maaf dan terima kasih sajalah. Saya tak perlu keris ini. Cukuplah Allah sebagai pendinding saya ".
" Tuan hamba cabutlah keris itu ". Dihulurnya juga keris itu padaku. Terketar-ketar aku mencabut keris itu. Aku terasa badanku seolah-olahnya disambar oleh current. Bila sampai setengah aku dapat rasakan kecantikan keris itu. Hulu dan bilahnya bukan diperbuat dari besi. Ia seolah-olah dari tanduk binatang. Aku tidak berani menarik terus lalu aku menolak masuk kembali. Tetapi ia seolah-olah tidak mengizinkan aku berbuat demikian. Tatkala aku menolaknya masuk terasa seperti kita meletakkan magnet pada pola yang sama.Teringat masa kelas sains sewaktu dibangku sekolah. Guru sains berkata, " North and South attract each other. North and North will repels ".

Itulah yang terjadi. Begitu susah untuk memasukkan kembali keris itu. Badanku bergetar akibat tekanan keris itu sehinggakan isteriku dapat merasainya bila melihat aku seperti kena renjatan voltan. Aku mengumpul segala tenagaku lalu aku tolak masuk keris itu. Lelaki berpakaian pendekar itu senyum melihat aku. Katanya, " Hamba akan datang lagi. Tuan hamba bersedialah menerimanya ". Isteriku bertanya apa yang aku mimpi sehingga badanku seperti kena current. Aku cerita kepadanya. Tertawa dia bila mendengarnya. Padaku apakan mimpi ini mainan tidur atau sebaliknya. Lebih baik aku mengambil kesimpulan sebagai mainan tidur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...