Teman-teman

Friday, January 29, 2010

Sabarlah Anakku

Selepas Maghrib aku dan isteri bertolak ke Sungai Perak RNR untuk mengambil motosikal anakku. Sepanjang perjalanan hujan turun dengan lebatnya. Aku terpaksa memperlahankan kenderaanku. Hujan yang lebat boleh berlaku apa-apa saja. Aku mencari stesen radio yang enak didengari. Tiba-tiba stesen berhenti dirancangan yang bercorak puisi dan macam-macam lagi. Aku merasakan rancangan tersebut dikendalikan begitu menarik. Isteriku dapat juga mencatit serba sedikit. " Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka dia menyayangimu. Bila dia lambat makbulkan doamu, maka dia ingin mengujimu. Bila dia tidak makbulkan doamu, maka dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu. Oleh itu sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam apa jua keadaan pun...kerana kasih sayang Allah mendahului kemurkaannya ". Itu saja yang dapat isteriku catit walaupun ada lagi.

Motosikal anakku diangkat kedalam van

Setelah memandu selama sejam setengah, kami sampai di petronas Sungai Perak dimana tempat anakku meletakkan motornya. Kata penjaga stesen minyak kalau disimpan agak lama kemungkinan akan kehilangan peralatan motor kerana mereka melihat beberapa orang sedang memerhati motorsikal anakku. Keadaan motornya agak teruk juga. Kata anakku dia melanggar kon yang diletakkan dijalan dan ia dilindungi oleh bas. Ketika membelok masuk kon sudah berada didepan dan dia tidak dapat mengelak lagi. terus dia langgar kon dan jatuh. Sebuah motor dan kereta mengekori dari belakang menghentamnya. Syukur anakku tidak mengalami kecederaan serius. Hanya beberapa luka yang perlu dijahit.


Waktu pagi dari atas jambatan Pulau Pinang

Keesokkan harinya anakku membawa motornya kekedai. Setelah dilihat ia perlu dibaiki dengan kos sebanyak RM1300. Anakku menalipon aku bertanya bagaimana dengan motor itu. Aku terpaksa mengambil keputusan yang berat dengan menyuruh anakku membawa pulang kembali motornya. Dengan kos sebanyak itu amat membebankan aku yang baru saja selesai membayar roadtax kereta aku dan anakku. Begitu sedih dia membawa pulang motornya. Katanya bagaimana nanti dia nak kekuliah. Aku katakan gunalah bas atau tumpang kawan sementara ekonomiku pulih. Aku berkata padanya kalaulah emaknya ada sudah tentu dia dapat menolong. Dengan pendapatan sebagai tukang jahit, itulah yang dapat membantu kami sekeluarga. Kini aku sendirian untuk menyelesaikan segala masalahku. Hendak aku cerita kepada isteriku kini, aku keberatan sebab kami baru saja berkahwin. Takut pula dia berfikiran lain. Padaku biarlah aku selasaikan masalah ini sendirian dahulu.

Pagi-pagi aku terus menunggang motosikal membelah jambatan. Hatiku terasa tenang melihat pemandangan waktu terbit matahari yang jarang dapat aku temui seperti ini. Mungkin malamnya hujan lebat. Suasana sejuk sepanjang laluan ke tempat kerjaku. Aku mengelamun sendirian memikirkan bagaimana caranya hendak menyelesaikan masalah anakku. Aku hanya mampu berdoa kepada Allah agar Allah membuka ruang-ruang rezeki kepada kami. besok aku dan isteri akan menghantar anak kami ke Tanjung Malim. Rasa kasihan melepaskan dia pulang menaiki bas dengan keadaan badannya yang masih lagi sakit. Setiap kali memunaikan solat aku berdoa agar Allah meringankan dugaannya kepada kami sekeluarga. Aku juga tahu bahawa setiap ujian itu pasti ada kebaikaannya. Semoga Allah sentiasa bersama hambanya yang tidak pernah melupainya.

2 comments:

hrusli61 said...

Sabarlah Jiman ini satu ujian yang akan mematangkan kita semua.

Semoga bertambah derajat iman dan bertambah komited kita kepada peranan hidup ini.

Semoga Herman cepat sembuh dan bertambah bertenaga menghadapi penghidupan ini.

kapten said...

salam..


sabar abg diman.... saya doakan semoga semuanya berjalan lancar ameen..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...