Teman-teman

Tuesday, April 06, 2010

Fasa Kedua turut Selesai

Alhamdulillah hari ini aku dan rakanku ke TH Butterworth untuk menyerahkan paspot kami dan baki wang. Aku difahamkan yang group kami sudah pun penuh iaitu seramai 42 orang yang akan berangkat ke Jeddah pada 20 Mei 2010. Aku begitu teruja bila melihat program kami sepanjang berada di bumi mekah dan Madinah. Tak sabar rasanya. Aku sering berdoa agar Allah terima kami dan ampunkan dosa-dosa kami. Telah 4 kali aku menjalani sesi pengajian untuk ketanah suci. Kata ustaz jemaah haji Malaysia yang paling ramai bershopping disana. Padaku betul apa yang diperkatankan oleh ustaz. Beberapa yang aku jumpa menyuruh aku membeli teh arab. Kata mereka sedap.

Setelah urusan selesai aku berjabat salam dengan petugas TH Travel, " Terima kasih Tuan Haji kerana memilah TH untuk mengerjakan umrah ". Tersenyum aku mendengar panggilan itu. Bila pulang kerumah aku tunjukkan resit yang telah dibayar. Tertera nama Puan Hajjah Rosnah dan Tuan Hj Ariff Budiman. Tergelak isteriku melihat namanya. " Tak sangka ya bang, belum pergi haji dan dapat title Hj dan Hjh ". Memang la umrah dikatakan haji kecil. Kira kami mengerjakan haji Tamattuk iaitu umrah dahulu. Cerita tentang hj kecil ni, baru-baru ni kawan aku seorang pemuda cina bercerita, katanya dia nak membalas dendam kembali dekat rakan setugasnya yang asyik malas kerja. Aku berkata, " Orang yang buat jahat dekat kita jangan dibalas dengan kita kembali membuat jahat dekat dia. Kita sesama rakan tak boleh berdengki. Kita kena saling tolong menolong ". Dia ucap terima kasih kepadaku dan berkata yang aku telah mendapat haji kecil.

Kini aku dan isteri menghitung hari. Sebulan lebih lagi kami semua akan berhimpun disana. Ingin sekali aku berdoa apabila berada dikawasan yang mustajab doanya. Aku akan berdoa untuk sahabat baikku dari blogger Insan Marhein. Semoga Allah menyembuhkan Ibu Suri dan mengembalikan kegembiraan kepada keluarga mereka. Semasa aku ditimpa musibah mereka juga yang berdoa agar Allah memberi kekuatan kepada aku dan anak-anak untuk meneruskan hidup ini. kini aku terus berjuang dengan kehidupan. Aku juga amat terhutang budi kepada sahabat baikku juga dari blogger Jendela Hati. Sesungguhnya inilah saja yang dapat aku lakukan untuk mereka semasa berada di kawasan yang mustajab doanya. Doa, doa dan terus berdoa. Semoga Allah memberi kekutan kepada mereka untuki meneruskan misi dakwah.

Pasti aku tidak melupai rakan bloggerku yang menerima ujian dari Allah. Maiyah dari blogger Perjalananku Masih panjang dan saudara Kassim Selamat dari blogger Nostalgiaku Hitam Putih Warna Kehidupan. Semoga Allah memberi yang terbaik untuk mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...