Teman-teman

Saturday, April 17, 2010

Tangan Yang memberi lebih Mulia

Aku sedang berehat diluar sambil menghitup udara segar dalam persekitaran kampong. Sempat juga aku membaca buku-buku tentang ibadah umrah. Dari aku melihat seorang pemuda memakai kopiah berjalan terhincut-hincut kearahku. " Assalamualaikum ". Sambil membuka begnya yang mengadungi salinan pendua mengenai selawat nabi. Aku bertanya dari mana pemuda itu datang. Katanya dari Myanmar. Aku memberi kembali salinan selawat lalu menghulurkan RM5. Pemuda itu terus berlalu menuju kerumah lain. Beliau menghampiri rumah jiranku. Aku melihat jiranku terus menutup pintu rumahnya. Berlalu pemuda itu dengan muka yang sedih.

Aku begitu sedih melihat peristiwa ini. Aku terus cerita kepada isteriku mengapa sikap orang kampong begitu. Ada juga yang memberi tapi membebel. Kadang-kadang kita tidak menyangka yang Allah telah menghantar seseorang untuk memuliakan kita. Aku terus berkata setelah kita memberi sedekah hati kita akan terasa begitu tenang. Itu yang aku alami ketika ini. walaupun tidaklah banyak mana aku memberi tapi kata Allah tangan yang memberi lebih mulia dari tangan yang meminta. Isteriku hanya terdiam tanpa berkata apa-apa.

Ketika aku masih berada diluar rumah tiba-tiba datang 2 orang remaja perempuan.
" Assalamualaikum ". Berlagu sungguh salam mereka. Sama seperti tadi mereka juga memberi salinan pendua selawat nabi. Aku terus memberi seorang RM1. Mereka terus pergi kerumah lain. Sebentar kemudian terdengar pula suara lain. Kali ini budak lelaki datang dengan niat serupa. Terus isteriku berkata, " Begitulah bang setiap bulan mereka akan datang dengan menaiki van yang dihantar oleh ketua mereka masuk kekampong meminta sedekah ". Kali ini aku pula menjadi rimas. terus aku masuk kedalam rumah.

Teringat bila aku dan isteri berada di Chowrasta. Ketika memilih kain kami didatangi oleh seorang anak kecil memakai jubah menghulurkan tin kosong. Aku terus memberi 50 sen. " Depa ada sindiket bang. Bukan boleh layan sangat ". Kata seorang penjual kain. Jikalau sesiapa yang belum pernah datang ke Penang, kalian boleh datang dan terus ke Chowrasta. Saksikanlah begitu ramainya kanak-kanak Myanmar berlegar-legar dikawasan ini. Kadang-kadang perbuatan ini merimaskan mereka yang baru pertama kali berkinjung kesini. Pernah semasa aku menolong isteri digerai, seorang tua bersanma anak gadisnya meminta dari satu meja ke satu meja. Umur anaknya lebih kurang sebaya anakku. Namun begitu hilang rasa malu pada dirinya. Menadah tangan seperti ayahnya mencari simpati orang ramai.

Tapi bagi akulah walaupun ramai yang penipu, janganlah kita menjadikannya alasan untuk tidak mahu memberi sedekah jariah. banyak lagi mereka yang boleh dipercayai. Kata ustaz hulurlah di tabung-tabung masjid atau surau untuk membantu mereka menjalankan aktiviti yang baik. Tanpa amal jariah hati kita akan berkarat dan kita tidak ada perasaan syukur kepada Allah betapa Allah telah memberi kita kehiudpan yang lebih baik berbanding mereka. Jadi perbanyakkanlah saham akhirat yang akan berkekalan selama-lamanya diakhirat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...