Teman-teman

Wednesday, May 12, 2010

Skuad Negara Memalukan. Apa kena mengena pula

Aku membelek surat khabar Metro. Ruangan sukan memaparkan skuad piala Thomas negara kita yang tercinta tewas ditangan Jepun. Aku sendiri tidak percaya setelah diberi injection semangat di pusat peranginan baru-baru ini kita tewas di tangan Jepun yang tidak digeruni. Aku masih ingat ketika membaca surat khabar sebelum piala Thomas dimana mereka berkata " Kami sudah bersedia ". Kata seorang pembaca cina. " They play like shit ". Memang memalukan. Itulah ayat yang patut diberikan kepada skuad piala Thomas. Ketika aku membeli surat kahbar, tauke cina berkata, " Gua kalau main talak pakai baju, kalau kalah pun tak apa. Talak malu. Ini Jepun pun boleh kalah ". Apa sudah jadi dengan pemain kita. Emosi pun tak boleh kawal. Nak bergaduh dengan penonton yang setia memberi sokongan, tiba-tiba permainan sambil lewa yang dipamerkan. Malas aku nak baca sampai habis. Aku menutup surat khabar lalu aku membuka loker untuk mengambil tuala. Aku perlu mandi sebab dari semalam lagi aku bekerja. Terasa air di tempat kerjaku begitu sejuk dan menyegarkan.

Setelah selesai aku membuka pintu belakang untuk menjemur tuala. Tiba-tiba meluru masuk seekor ular kedalam tempat kerjaku. Aku betul-betul terkejut beruk. Apalagi apa yang ada ditanganku semuanya aku baling keluar. Aku berlari akibat terkejut. Terus aku menutup pintu lain yang terbuka. Kalau masuk kedalam panel habislah bekalan. Ular itu memanggung kepalanya. Kini baru aku tercari-cari mana dia seluar dan bajuku. Akhirnya aku keluar melalui pintu lain untuk membuka kembali pintu yang tertutup. Ular itu masih belum mahu keluar. Akhirnya aku mengambil penyapu dan memberanikan diri menyapu ular itu. Mendengus bunyi ular. Mungkia marah aku guna penyapu.

Entah kenapa aku kalau dengan ular ni aku senditif juga. Kalau benda lain aku masih boleh mengawal perasaan. Kalau ular habis apa yang ada ditangan aku baling. Setelah ular itu masuk kembali kesungai belakang aku mencari kembali baju dan seluar yang telah aku baling. Aku tersenyum sendirian melihat baju dan seluar tersangkut atas siling. Aku seperti skuad badminton piala Thomas tewas awal dengan ular. Silap haribulan dengan Denmark Malaysia akan tewas 4 - 1.

6 comments:

scr said...

wooooohaaaaa.....tak dak cctv ka...hehe...b0lei masuk youtube ni..hehe

hentian said...

Bukan terkejut beruk... terkejut ular namanya tu...

Bearcat said...

G ingat lagi satu kisah benar. Ada sorang makcik latah tu, dia tengah gonyoh kain dok basuh. Tiba-tiba terjengol ular senduk di depan dia. Disebabkan dia latah, dia tangkap ular tu dan gonyoh dengan berus tak henti-henti. Last-last bila ada family dia mai tengok, ular tu dah mati robek-robek kulit dan makcik ni pun dah keletihan.

Syahazli said...

DAh baling habis semua kain baju.....soalannya: Apa yang tinggal?!?!?!........kahkahkahkahkahkah **tak boleh tahan lah ular nih, geli!!!

hj atan said...

betui kata Syahazli semua dok baling apa yg tinggal..keh.keh..

kalau cerita cina atau cerita org putih mmg sah sx18 dah cerita ni

Ariff Budiman said...

scr..Kalau masuk youtube pasti pelayarnya seramai i juta

Insan marhein...betoi..betoi terkejut ular

bearcat..kesian ular tu menjadi mangsa latah

syahazli..up.up sensor...sensor

hj atan..hang jangan dok cerita dekat kawan-kawan lain. Malu aku nanti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...