Teman-teman

Saturday, July 03, 2010

Musim Buah Ingat Pada Si Dia

Kalau datang musim buah, 2 insan yang tidak boleh aku lupa ialah pertama rakanku yang berniaga buah durian. Pantang nampak muka aku pasti dipanggilnya. Buah yang dijual pula semuanya elok. Kalau isinya keras akan dibuka yang lain. Aku lebih suka buah durian dibuka dan dimasukkan kedalah foam. Jadi tidak timbul isu isinya keras dan tak boleh makan. Ramai pembeli merungut buah yang dipotong sebelah isinya didapati baik, namun bila pulang kerumah dan dibuka sebelahnya pula isinya keras. Ini merupakan satu penipuan. Aku memang jarang membeli buah yang dilonggok kononnya selunggok RM10. Banyak pula tu. Bila dibawa pulang tak boleh dimakan. Ada yang busuk. Ada yang keras. Inilah nasib pembeli yang ingin merasai buah-buahan tempatan.



Insan yang kedua ialah mak mertuaku. Kalau buah rambutan dah masak merah pasti dicarinya aku untuk dipetik walaupun ada anak-anak lain. Memang semasa ada arwah Siti Aishah kamilah yang akan mengait buah. Aku akan memanjat pokok ini dan sambil mengait mulut pula mengunyah. kadang-kadang aku bergurau dengan isteri dengan melontar buah diatas kepalanya. Kini aku amat merindui akan kenangan itu. Hari ini aku mengait sendirian dan akulah yang mengutipnya. Kadang-kadang aku termenung jauh mengingati peristiwa lampau yang hanya meninggal kenangan. Isteriku Rosnah pula amat menggemari buah rambutan ini. Bila habis dimintanya aku ambil lagi. Mak mertua aku hanya tersenyum bila aku cerita yang isteriku amat menggemari buah ini. Insyaallah sebelum memasuki Ramadhan aku dan anak-anak bercadang nak buat kenduri tahlil untuk arwah Siti Aishah. Semoga Allah terima amal-amal ini.

2 comments:

Guru said...

saya pun minat buah rambutan... tapi tak pernah berpeluang memetik sendiri

hentian said...

sipenjual itu bukan menipu kot. manalah dia tahu pansa sebelah lagi mangkak atau elok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...