Teman-teman

Saturday, March 19, 2011

Bila Allah beri Sedikit Kesakitan

Sudah beberapa hari aku bertugas dari jam 8 pagi 12 tengahmalam. letih usah di cakap le. Kadang-kadang istreriku berpesan, " Kalau abang pulang tolong kejutkan Nah tau ". Aku tak sampai hati bila pulang kerumah menghampiri jam 1 pagi dan nak kejutkan isteriku. Pukul 4 pagi dia sudah bangun untuk memasak dan jam 6.30 pagi bertolak kegerai. Aku hanya dapat berjumpa dengannya seketika sebelum aku ketempat kerja. Akibat keletihan makan pun tiada selera. Pagi semalam seperti selalu sebelum ketempat kerjaku, pasti aku singgah di gerai isteriku. Sempat juga berborak walaupun seketika. ' Abang nak makan roti canai ka ". tanya isteriku. Aku hanya menggelengkan kepala dan akhirnya aku meminta agar dibakar roti hanya sekeping sahaja. Disapunya planta dan sekaya. itupun nak makan roti macam nak makan ubat. selera makanku tiada. Setelah selesai makan roti aku mengambil ubat sebab terasa bisa benar lututkun akibat kerap menaikai tangga ditempat kerja.

Ubat pula sudah habis. Yang ada hanya ponstan. Aku menelan ponstan dan pergi kerja. Akhirnya baru aku perasan yang aku ini alah kepada postan tetapi sudah terlewat. Dalam sekitar jam 11 pagi aku terasa pening dan meloya. Akhirnya perutku tidak dapat ditahan lagi. Aku muntah sehingga tiada apa lagi yang keluar. Mata jadi berpinar. Allah baru memberi sedikit kesakitan tapi rupanya aku tidak dapat menahannya lagi. Akhirnya setelah aku mencari pengganti aku pulang kerumah. Akibat keletihan aku tertidur. kalau sebelum ini aku merupakan raja mimpi tetapi kali ini aku rasa aku tak mimpi. Mimpi pun kasian dekat aku.

Alhamdulillah pagi ini aku bangun dengan badan terasa segar. Sebelum ketempat kerja aku singgah digerai isteriku. Nampak wajahnya tersenyum bila melihat aku tidak lagi berjalan terhencut-hencut seperti sebelum ini. " Puan roti telur satu makan ". Tersenyum isteriku bila dipanggil puan. Dengan sekejap saja aku dah bypass pesanan pelanggan lain. Aku dapat dahulu. maklum isteri sendiri yang buat. " Terima kasih Nah. Abang pergi kerja dulu '. Sambil aku melambai tangan kepadaku. Biar pelangan melihat aku melambai tangan kepada isteri sebab aku bukan melakukan kerja yang haram. Sebab apa aku buat begitu. Sebab isteriku layak dilayan begitu.....Dia anugerahku kali yang yang kedua dan aku harus mensyukurinya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...