Teman-teman

Saturday, March 12, 2011

Buka la Blog Abang

Aku bersama isteriku sedang melihat Al Jazeera live tentang apa yang berlaku di Jepun. Takut juga melihat ombak melanggar apa saja tanpa dapat dikawal. Sedang asyik bersembang tentang tsunami yang melanda Jepun, tiba-tiba isteriku menukar topik perbincangan. " Abang bukalah blog abang. Nah nak baca. Ramai yang bila berjumpa dengan Nah menceritakan tentang blog abang. Bagi la Nah baca bang. Baru ni pergi kenduri pun ada yang menceritakan tentang blog abang ". Merayu dia minta simpati aku. Tergamam aku mendengar permintaan dari isteriku.

" Nah tak payah baca la blog abang. Abang cerita kisah hidup abang yang lampau. Tentu Nah tak suka membacanya. Itu kisah nostalgia abang ". Aku cuba berdalih. Ternyata dia faham akan kata-kataku tentang kisah lampauku. Sudah tentu dengan arwah Siti Aishah. Aku merayu bebenor kepada pembaca yang cukup baik hati. Kalau berjumpa dengan isteriku janganlah diceritakan kisah blog. Bukan apa aku takut kalau dia terbaca tentang apa yang berlaku terhadap aku dan cerita arwah isteriku , sudah tentu dia akan bersedih. Bak kata kakak ipar aku, " Orang wanita ni akan terasa jika dia telah memberi yang terbaik tetapi suami masih mengingati isteri yang telah tiada ".

Terus terang aku katakan yang aku amat menyayangi isteriku Rosnah cuma dalam masa yang sama aku masih lagi tidak dapat melupakan tergedi ( Bukan tragedi Oktober nyanyian Awie no ) yang berlaku terhadap isteriku. Masih terbayang kesakitannya. Masih terbayang orang yang menyihirnya. Bukan aku tidak meredhoi pemergiannya. Bukan aku tidak mahu melepaskannya tetapi aku tidak mampu memadam memori yang masih terpahat dimindaku. Cuma bila nyawa aku dicabut maka dengan serta merta memoriku akan terpadam. kalau dia dapat membaca blog aku maka aku akan melupakan terus menjadi penulis blog. Itulah yang aku akan lakukan demi menjaga hati isteriku Rosnah. Terima kasih kepada yang banyak memberi semangat kepadaku sewaktu aku betul-betul memerlukannya. Hanya Allah saja yang dapat membalas segala kebaikan kepada pembaca yang budiman.

1 comment:

hentian said...

macam gak ni..cukup fobia kalau ibu_suri tanya.. you tulis apa dalam internet?

tak apa aihhh.. baca cerita politik je...

IM tak bohong ka.. memang betul baca citer politik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...