Teman-teman

Monday, September 12, 2011

Ahhh...Aku Sudah Gemuk

Boleh dikatakan Aidil Fitri tahun ini aku begitu mewah dengan baju. Isteri dan anak gadisku telah menghadiahkan disamping aku sendiri turut juga membeli. Berbanding tahun lepas aku hanya ada sehelai baju raya itupun isteriku yang belikan. Aku tidak menghiraukan langsung akan pakaianku. Kebanyakkan baju yang baru dibeli aku gunakan. Sebab itu aku katakan bahawa Aidil Fitri tahun ini seolah-olahnya aku keluar dari kepompong ku sendiri. Aku mengajak isteriku ke bandar berjalan-jalan. Aku membuka almari dan aku dapati masih ada sehelai baju yang dibeli belum lagi di pakai.
" Abang pakai baju yang ini ". Kata isteriku sambil menghulurkannya kepadaku. Aku mengambilnya sambil membelek-beleknya dan meletakkannya kembali. Setelah selesai bersihkan diri aku terus menyarung baju sambil di perhati isteriku dengan senyuman. Bila selesai memakainya isteriku terkejut. " Ya Allah bang. Abang dah gemuk ke ". Panik juga aku dengan perkembangan terkini tubuhku selepas hari raya. Baju yang di sarung bagaikan menyarung buah nangka. Padat dan ketat.
" Betullah Nah abang sudah gemuk ". kataku kepada isteri dengan wajah muram. Hilang selera hendak kebandar.

Aku membuka kembali baju yang dipakai. Isteriku membelek-belek baju dan akhirnya..
" Bang baju ni saiz M la dan bukan XL ". Kata-kata isteriku membuat hati aku merasa lega.
" Jadi abang tak gemuk la ". Tertawa isteriku dengan kepanikan aku. Mungkin penjual tersalah mengambil baju. Aku mencuba size XL tapi mendapat siza M pula. Resit pun dah kemana halanya. Apa pun aku merasa lega dengan perkembangan ini. Hairan juga aku. Tak kan sehari sekali saja aku menyentuh nasi boleh menggemukkan. Aku sudah mula jogging tapi di dalam rumah saja dengan mesin track. Harapannya berat badanku semakin menurun...insyaallah.

6 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

hehehe cuba turunkan berat badan sampai boleh pakai size M tuh..

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...Oyooo isteri saya pun kata macam tu.

Anonymous said...

cehh suspen tuh..he2..resit mas tak pernah buang.mesti de dalam file&sampul surat.baju saiz M anggap je la pembimbing.

Ariff Budiman said...

MAYA mustwany...Walaupun perit untuk menurun sehingga size M. Jenuh ooooo. Akan ku cuba insyaallah.

saing said...

cubo2 jange tok cubo, kihkih..bila agaknya nak nengok WN berubah saiz ni?sebulan? 2 bulan? xpelah WN, koho2

Ariff Budiman said...

saing...Susoh susoh betul. Banyak cobaaan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...