Teman-teman

Thursday, September 01, 2011

Aidil Fitri 2

Sempat bergambar di rumah sepupu setelah 2 tahun menyepi

Setelah solat zohor maka kami sebanyak 6 buah kereta berangkat menuju rumah saudara mara untuk berhari raya. Aku berkata kepada isteriku bagaimana pula pandangan mereka terhadapku setelah 2 tahun aku menyepi dan tidak memperkenalkan isteriku. Sungguh gembira mereka menerima kedatanganku. Tapi terpaksa menahan gurauan mereka berbentuk sindiran. Apa boleh buat memang salah aku juga. Aku terima dengan tersengih gigi menahan gurauan mereka.

Bagaikan rombongan pengantin

Aku kerap kerumah sepupuku bila tidak bekerja. Macam-macam perkara yang kami bualkan. Setelah pemergian Siti Aishah terus aku menyepi dan itulah punca yang membuatkan mereka merasa hati denganku dan itu bukan salah mereka. Aku yang terbawa-bawa perasaanku. Isteriku cukup gembira bila diperkenalkan. Aku masih lagi di gelar pengantin baru padahal sudah 2 tahun lebih kami berkahwin. Terasa berseri lagi. Perasannya.


Pokok buah munggai sebutan orang Penang atau buah kelo bagi sebutan orang Singapura

Kami juga kerumah sepupuku. Aku paling suka kesini pada waktu kecil. Tak sabar menanti cuti minggu sebab akan bermain pasir di pantai sambil mengorek siput. Kini pantainya telah di cemari dengan najis babi. Memang pengotor makhluk jenis ini yang mengalirkan najis babi hingga ke laut. Tempat ini juga subur dengan pokok munggai atau buah kelo bagi sebutan orang Singapura. Cukup enak kalau di buat kari. Tapi kini kalau aku makan pasti keesokkannya aku tidak dapat bergerak. Kata orang buah ini anginnya amat kuat. Buat sedap di mulut tapi sakit di kaki.

Ibuku bertudung 83 tahun manakala kakaknya 85 tahun

kami juga kerumah emak saudara iaitu kakak kepada ibuku. Berusia 85 tahun. Kini penglihatnnya amat kabur. Sudah tidak dapat melihat.
" Ini siapa ". Tanya emak saudara kepadaku
" Budiman Mak Andak ". Sambil memegang dan mencium pipiku. Berlinangan airmatanya. Sewaktu remaja aku beralih angin pula mengikut abangku kerumah emak saudara ini. Disini aku mengikut abangku bermain muzik bersama pancaragam. Dari sinilah bermula minat aku dengan muzik. Kini masing-masing telah membawa diri. Masing-masing bekerjaya.

Di rumah arwah Siti Aishah. Masing2 terkenangkan arwah

Destinasi terakhir kami ialah kerumah arwah Siti Aishah. Kami siajikan dengan mee udang oleh kakak iparku. Boleh dikatakan setiap hari aku pasti singgah walaupun hanya sekejap. Cukuplah untuk menghilangkan riduku terhadap Siti Aishah. Selepas itu aku pulang kerumah untuk membantu persiapan membuat rumah terbuka pada hari raya ketiga.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...