Teman-teman

Friday, May 04, 2012

Belajar Menghargai Masa

Sebelum melelapkan mata aku dan isteri suka berbual-bual kosong. Ya le..takkan la bila baring boleh terus terlelap kan kan. Seperti biasa sebelum tidur isteriku pasti akan setkan alarm clock. Selalunya dia akan setkan jam 4.30 pagi untuk bangun dan memasak untuk perniagaannya.
" Esok Nah nak bangun lewat sikit sebab tak masak banyak sangat. Hari Sabtu dah nak ke Medan ". Katanya kepadaku.
" Nah nak bangun pukul berapa. 6 pagi ke ". Kataku
" Ish,,abang ni. Kalau 6 pagi bangun alamat tak berniaga la Nah nanti. Nah nak bangun pukul 4.50 pagi ". Kata-katanya membuatkan aku ketawa kuat.

" Ha ha...La 20 minit lewat saja. Cukup ka ". Aku berkata sambil ketawa.
" Pada Nah 20 minit amat berharga. Nah dapat rasa nikmat dia ". Kata isteriku dengan senyuman. Malu aku rasa saat itu. Orang yang berniaga memang pandai menghargai masa dan aku yang makan gaji begitu mudah membuang masa. Isteriku sudah lama berada di luar Malaysia. Aku terkebil-kebil mata tak dapat nak tidur. Masih terngiang-ngiang kata-kata isteriku. Bila jam berbunyi pukul 4.50 pagi aku terus tidak dapat melelapkan mata. Akhirnya aku menemani isteriku memasak. Bila bertugas pagi mulalah terasa pening akibat mengantuk. Salah siapakah ini.......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...