Teman-teman

Friday, July 06, 2012

Nasib Ler Dapat Artis

Aku tugas malam. Hari ini aku pulang agak lewat sedikit sebab banyak kerja yang perlu aku selesaikan. Jam 11 pagi aku sampai di rumahku. Kalau badan sudah letih tentu begitu senang aku tidur. Ketika nyenyak tidur aku terdengar pintu bilik di buka. Isteriku telah pulang dari gerainya. Terus dia tidur sambil memegang mulutnya " Sakitnya gigi bang. Baru ni palam pun masih terasa sakit ". Kata isteriku. " Nak cabut ka gigi tu ". Aku bertanya isteriku " Insyaallah masih boleh bertahan. Abang tidurlah dulu. Abang pun nampak letih ". Kata isteriku dan apalagi aku pun terus menyambung kembali tidurku.

Aku terjaga dan berada di atas pentas. Di hadapanku penuh dengan penonton. " Tuan2 dan puan2. Inilah finalis yang pertama. Kali ini kita  minta En. Ariff Budiman  menyanyikan sebuah lagu dalam bahasa tamil ". Tepukan gemuruh dari penonton. Macam dalam aksi super spontan pula. Aku terus memegang mic dan terus mengalunkan lagu tamil. Isteriku yang tidur bersebelahan mendengar aku begitu bersemangat menyanyi. Geram juga hatinya bila melihat aku begitu seronok menyanyi sedangkan dia tak dapat tidur akibat menanggung kesakitan. Aku dengan begitu semangat terus melayan peminat.

Tiba-tiba datang pengerusi majlis memegang bahuku " Bang...bang...sudah ler...". Aku hairan kenapa dia menyuruh aku berhenti. Ahh...aku tak peduli. Aku terus mengalun lagu tamil..la la la Akhirnya hinggap juga penampar sulong. Aku terjaga rupanya isteriku berada di sebelah dan bukannya di atas pentas. " Apa ni abang..boleh menyanyi lagi. Nah dok sakit gigi..dok dengar abang menyanyi ". Aku tertawa gelihati mendengar cerita isteriku. Akhirnya aku cerita apa yang aku mimpi. Isteriku tertawa mendengar ceritaku
" Abang ni merapu betul. Boleh mimpi menyanyi lagu tamil pula ". Aku turut tertawa pada diriku sendiri.
" Hai...untungnya Nah dapat suami seorang artis ". Kata isteriku yang membuatkan aku tertawa begitu kuat sekali.
" Jom siap..kita cabut gigi ". Aku mengajak isteriku.
" Abang nak ke klinik mana ". Tanya isteriku
" Kita ke Bhar Dental ". Ringkas saja kataku
" Ha...tak mau la. Hari tu cabut doktor kasar. Abang tak nampak kesan lebam hitam di pipi Nah sampai ada yang tegur kata abang dera ". Betul juga kata isteriku.
" Ok kita klinik Marina yang palam baru-baru ni ". Kataku lagi
" Tak mau la juga. Doktor tu muda sangat. Baru ni dia terkejut bila tengok gigi Nah berlubang ". Bertambah pening lagi aku.
 " Macam ni lah. Kita ke klinik pakar.

Akhirnya setelah membuat temujanji dengan doktor pakar, jam 8 malam kami terus kesana. Sekejap saja isteriku di panggil nusre. Aku terus leka menaip dengan ipad yang ku bawa. Keluar isteriku.
" Bang doktor suruh bincang dengan abang tentang treatment ". Kata isteriku. Aku terus ke kauter pertanyaan.
" Begini encik. Untuk mencabut gigi charge di kenakan sebanyak RM500. Tapi kita boleh selamatkan gigi ini dengan membuat treament. First kita akan cabut gigi bersebelahan.Second kita drill gigi yang rosak dan letakkan screw. Harga screw ialah sebanyak RM600. Ia untuk menguatkan gigi. Kemudian kita akan gunakan crown untuk membalut gigi yang rosak. Harga untuk crown ialah dari RM200 - RM2000. Kita kena buat x ray sebanyak 3 kali dan sekali x ray kosnya ialah RM20 ". Aku dan isteri terdiam mendengar penerangan dari meja kaunter.

Inilah pertama kali dalam sejarah hidup, aku mendapat maklumat begini.
" Tak apa encik discuss dulu dengan wife dan kalau jadi encik perlu bayar deposit sebanyak RM250 ". Kata nurse
" Tak apa. Saya ambil ubat dulu. Berapa harganya ". Aku bertanya
" Kejap..ok untuk mengenal pasti gigi mana yang sakit dan dengan charge ubat harganya ialah RM15 ". Aku terus membayar wang.
" Macam mana Nah. Nak buat tak ". Aku bertanya isteriku. Tak sampai hati aku nak berkata tak mau buat.
" Mahal la bang. Kita cabut sudah. Tapi gigi Nah akan kelihatan kosong ". Sedih juga aku dengar. Terus aku tunjuk gigi aku yang telah di cabut. Sama dengan tempat gigi isteriku yang sakit. Tertawa isteriku.
" Macam nilah kita cabut gigi ni. Kita sehati sejiwa. Gigi abang kosong di situ dan gigi Nah pun kosong ". Sepanjang perjalanan kami asyik tertawa kisah gigi. Hari ini isteriku bakal kehilangan gigi susunya dan kami merupakan pasangan sehati dan sejiwa....

2 comments:

Unknown said...

As salam En Arif,

Macam2lah...boleh pulak menyanyi nasib baik tak menari tamil...hak3!!

Memang sehati sejiwa lepas ni jgn lupa berduet nyanyi lagu seiring sejalan ye ;))) hehee

Ariff Budiman said...

Marya Yusof
Akan di pertimbangkan lagu itu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...