Teman-teman

Thursday, July 26, 2012

Ramadhan 6 - Juadah

Asam pedas utara
Sebelum tidur isteriku sudah bertanya waktu sahur apa yang hendak aku makan. Aku bertanya apa yang ada. Katanya asam pedas dan baki ikan bakar. Kataku cukup dengan asam pedas saja. Aku cukup gemar dengan asam pedas. Aku makan begitu saja tanpa nasi. Ini ialah asam pedas utara. Memang pedas sebab isteriku masukkan lebih cili padi. Tak apa la aku beri juga resepi Asam Pedas Utara sebab ada yang bertanya aku dalam FB bagaimana nak buat. Isteri duduk sebelah aku taip saja.

  1. Mula blend bawang, cili merah dan cili padi
  2. Serai di ketuk dan bunga kantan di belah 4
  3. Sedikit daun cenohom ( ni bahasa org Penang. Daun yg digunakan membuat laksa )
  4. Rebus kesemuanya dan masukkan kunyit serta asam keping
  5. Bila mendidih barulah masukkan ikan ( suka hatilah nak masuk ikan apa. Aku suka ikan pari )
  6. Kalau nak pedas masukkan lebih sedikit cili padi
  7. Very easy kan.

Nasi lemak
Pagi ini kami tidak ke pasar sebab sudah membelinya semalam. Isteriku bercadang nak masak nasi lemak untuk juadah berbuka. Wow..best juga. Boleh aku bawa ketempat bekerja. Walaupun berbuka keseorangan nikmat berbuka tetap ada.Bilik kami bersebelahan dengan dapur. Memang wangi sungguh bau nasi lemak. Resepi tak payah ler. Pembaca pun terror buat nasi lemak.
 
Sambal tumis sotong dan jamggut sotong
Isteriku juga membeli sotong rendam dengan janggut sekali di Tesco semalam. Memang murah sotong di sini. Isteriku beli sebanyak 3 ekor. Katanya untuk sahur sekali. Kan mudah tak payah nak fikir waktu sahur makanan apa pula hendak dimasak. Esok sahur panaskan saja. Lagi pun mata masih mengantuk. Mana ler sempat nak layan makan. Masa aku remaja waktu sahur pun aku bedal. Bertambah makan. Ibuku yang paling seronok melihat aku tiada kerenah tentang masakannya. Sambal tumis pun aku rasa tak payah ler nak bagi resepi. Senang saja buat.

Rambutan gading
Masa on the way ketempat kerja ada penjual menjual buah rambutan. Aku beli rambutan gading. Sekiloa hanya RM3. Memang best isinya. Fuh...tak kenyang saja aku..Selamat berbuka semua ya...Tarawih jangan lupa. Rugi kalau ditinggalkan. Bukan senang kita nak dapat..

8 comments:

Kakcik Seroja said...

Rambutan tu nampak sedap. :)

Hajjah Noraini @Nanie said...

Salam Ariff,

Akak panggil asam rebus, memang sedap dihirup2

pB said...

murah tu ...
sekilo tiga ringgit

insan marhaen said...

walaupun sotong janggutnya sedap dibuat masak sambal.

janggut manusia?

( betul ke tempat bidadari bergayut? )

Ariff Budiman said...

kakcik...Rambutan ni memang best. Isi tebal

Ariff Budiman said...

Nanis@NMS....Best di hirup panas2..

Ariff Budiman said...

pB...Time nak habis dia jual murah la

Ariff Budiman said...

insan marhein...Wallahu alam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...