Teman-teman

Friday, September 28, 2012

Tenangkan Minda

Aku begitu gembira bila isteriku mengambil keputusan meninggalkan bidang perniagaan dalam roti canai. Insyaallah bila ada rezeki dia akan memulakan berniaga nasi tomato berdekatan dengan rumahku. Kata isteriku dia ingin berehat dahulu sebelum memulakan karier baru. Begitu suka hatiku sebab aku pasti siang dan malam isteriku berada di rumah jadi aku boleh plan aktiviti yang ditinggalkan dahulu. Pagi-pagi kami keluar kepasar. Bila selesai kami singgah di warung-warung kesukaan untuk makan pagi. Memang aku rasa amat gembira tapi tidak pada isteriku.
" Semenjak tak meniaga Nah dah gemuk ". Kata isteriku. Padahal aku tengok macam biasa saja. Tiada perubahan.
" Jom bang kita joging ". Ajak isteriku. Aku no hal. Best juga joging.
" Kita daki bukit nak ". Aku berkata pada isteri. Isteriku hanya mengikut saja.


Waktu subuh hujan turun dengan lebatnya. Kami begitu bersemangat untuk memulakan sesi mendaki bukit. Tunggu punya tunggu akhirnya hujan berhenti pukul 9 pagi. Akhirnya isteriku mengeluarkan trak jogingnya. Berlari selama 15 minit dan memecahkan kalori sebanyak 60 membuatkan aku berpeluh. Rasa badan begitu segar sekali. Agak lama aku tidak mengeluarkan peluh. Sebelah petangnya kami ke Mydin. Isteriku meminta aku membeli penimbang. Tudia begitu bersemangatnya dia. Ok juga. Aku pun nak tahulah berapa berat badan aku sekarang. Ramai orang bila bertemu berkata yang aku semakin kurus. Ehh...ya ka.


Sah memang berat aku berkurangan. Memang aku tidak lalu dengan nasi. Kadang-kadang isteriku hidangkan nasi sepinggan pun tak habis. Isteriku yang merungut dia asyik makan banyak. Sudah seminggu kami berdua joging di dalam rumah sahaja. Musim hujan yang melanda Pulau Pinang tidak mengizinkan kami joging di luar. Isteriku kini begitu bersemangat mencari info tentang kalori di internet.
" Nah dah dapat jumlah kalori yang perlu di ambil oleh lelaki dan wanita dalam sehari ". Kata isteriku.
" Lelaki tidak boleh lebih dari 2530 dan wanita 2000 kalori sehari ". Sambil membelek catitan kertas. Bagusnya. Sekurang-kurangnya aku dapat juga info berguna.
" Bang..nasi lemak sepinggan 400 kalori. Nah tak mau makan dah ". Kata isteriku
" Abang suka makan nasi goreng + telur dadar kalori dia 635 ". Terang isteriku. Terbeliak biji mata aku bila menmgetahui sebanyak itu kalori pada nasi goreng tapi aku lega sebab aku hanya makan nasi sekali saja sehari.
" Tak apa walaupun tinggi kalorinya janji dalam sehari abang tak lebih dari purata 2000 kalori ". Tertawa isteriku mendengar peneranganku. Apa yang penting bersenam setiap hari adalah amat baik untuk kesihatan dan kami akan cuba maintain agar ia berterusan

6 comments:

KM7 said...

saya masukkan link blog anda dalam blog list 3 blog KM7.

pB said...

bahagia hidup umah tangga

Ariff Budiman said...

KM7....Terima kasih kerana sudi masukkan blog WN kedalam list KM7

Ariff Budiman said...

pB...Insyaallah. Semoga kebahgiaan itu berterusana

Bearcat said...

Cutenya paknjang bersenam kekeke.

Ariff Budiman said...

Bearcat...Terima kasih. Ini betul2 atau olok2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...