Teman-teman

Wednesday, December 26, 2012

Melaka Sedang Menggamit

Ketika aku menulis, aku sedang berada didalam kereta. Alhamdulillah anakku boleh memandu jadi aku relax sedikit. Bila dia pula keletihan maka aku pula memandu. Senangkan. Sebenarnya idea kami sepatutnya ke Hatyaii. Memandang ramai yang memberi nasihat agar tidak kesana disebabkan keselamatan tidak dijamin maka kami membatalkan hasrat kesana.

Tiba- tiba anak gadisku bersuara hendak ke Melaka. Katanya sudah lama dia tak kesana. Akhirnya aku membuat keputusan ke Melaka. Isteriku pun turut gembira sebab anak gadisnya berada di Melaka mengikut suaminya. Keadaan lalulintas alhamdulillah agak terkawal. Aku juga turut gembira dapat berjalan-jalan dengan kedua- dua anakku. Selama 4 tahun kami berdikari membawa diri masing- masing setelah kehilangan orang tercinta.

Aku tahu walaupun perjalanan ini meletihkan tapi aku cukup bersyukur kerana kami dapat bersama. Semoga Allah kurniakan kegembiraan kepada kami ketika berada di Melaka. Semoga Allah memelihara perjalanan kami ke sana. Alhamdulillah kami berhenti di R & R Gunung Semanggul untuk menunaikan solat jamak. Hati terasa begitu tenang bila dapat menyelesaikan tanggungjawab terhadap Allah. Kalau kita ingat akan Allah maka Allah akan ingat pada kita. Kami meneruskan perjalanan...

Kami singgah di R & R Sg Perak untuk menjamu selera. Isteriku telah membuat pizza untuk bekalan kami. Satu kotak pizza seafood dan satu lagi pizza daging telah habis kami bedal. Memang sedap ketika perut begitu lapar. Setelah perut diisi kami meneruskan perjalanan. Memasuki terowong Changkat Jering jantung aku sudah pastinya bergerak kencang. Disinilah kerap aku melihat kelibat lembaga seperti hendak melintas jalan. Malam ini alhamdulillah tiada kelibat itu walaupun sepanjang perjalanan kiri dan kanan jalan dipenuhi dengan lembaga. Ah....biasalah pemandangan sebegitu.

Akhirnya setelah menempuh 6 jam perjalanan kami tiba di Melaka dengan selamatnya. Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan kami. Keadaan jalanraya yang begitu lancar dan cuaca yang baik. Jam 1.30 pagi kami sudah berada di pintu pagar rumah anak tiriku. Badan walaupun letih aku masih boleh lagi layan EPL. Esok kami akan jelajah tempat- tempat yang menarik.....

6 comments:

Kakcik Seroja said...

Semoga segalanya dalam peliharaan Allah jua....

Ariff Budiman said...

Kakcik Nur.........Insyaallah. Terima kasih

Thirah said...

semoga selamat dengan perjalanan pergi dan balik...

Ariff Budiman said...

Thirah......Terima kasih

insan marhaen said...

Jadi macam IM senang. Tak perlu risau melihat berbagai lembaga. Kecuali Lembaga Lebuh Raya...

abu muaz said...

salam kenal dan selamat bercuti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...