Teman-teman

Monday, December 10, 2012

Terasa Segar

Sudah begitu lama aku mendapat batuk-batuk, selsema serta demam. Entah kenapa batuk kali ini agak teruk sehingga mengeluarkan darah. Akhirnya terpaksa juga ke klinik dan doktor mengatakan bahawa tekak aku mengalami luka dalaman. Sebab itu aku tidak dapat menelan makanan. Setelah seminggu batuk-batuk kini barulah terasa sedikit berkurangan setelah aku betul-betul berpantang dengan makanan. Hari Sabtu isteriku beritahu yang anaknya mengajak aku serta kedua anak-anakku menjamu selera di Restoran makanan laut Seoul Garden iaitu sebuah restoran Korea di Gurney Drive.


Ramai yang berkata makan disini ala buffet dengan bayaran sebanyak RM35 kita boleh makan apa saja. Restoran ini juga telah mendapat status halal dari Jakim membuatkan ramai orang islam mengunjunginya. Jam 1030 pagi kami keluar menuju ke restoran tersebut. Ia memulakan perniagaannya pada jam 11.30 pagi. Hari Ahad tentu ramai yang akan datang sebab itu kami membuat keputusan datang awal. Pukul 12 tengahari kami tiba di restoran. masih ada tempat kosong. Setelah mengambil tempat kami berlegar-legar didepan berbagai jenis makanan laut. Aku dan isteri agak kekok bila melihat semua makanan tidak dimasak.
" Kita nak makan macam ni ". Aku bertanya anak gadisku
" Ala ayah..atas meja ada tempat pembakar. Bakar disitu dan boleh makan ". Aku terdiam. Begitu ka caranya. Aku membisik kepada isteriku. Isteriku juga demikian rupanya. Masih kekok memilih makanan.


Aku memilih sotong yang dipotong kecil sambil membisik kepada isteriku
" Macam sotong yang abang dok potong untuk memancing ". Kataku kepada isteri
" Ish..abang ni. Ada ka nak sama dengan sotong memancing ". Aku tertawa kecil sambil memilih ikan berempah kari. Tiba di meja aku mula memanggang ikan dan makan. Sedap juga ikannya. Pengunjung sudah ramai datang. Aku masih mengawal pemakananku kerana takut tersedak dan batuk akan menyerang kembali. Lagipun aku kurang berminat dengan stail steam boat. Sedikit saja aku jamah sudah kenyang. Anak lelakiku mengambil ais krim. Best juga rasanya.


" Rugilah abang makan sedikit saja ". kata isteriku. Aku hanya tersenyum. Isteriku pula begitu enjoy dengan makanan laut. Aku tak kisah janji aku dapat bersama keluargaku keluar bersama. Bagiku aku kurang berminat dengan restoran begini. Bila masuk sudah terasa loya melihat makanan mentah. Setelah 2 jam berada didalam kami pulang kerumah. Kepala terasa pening bila aku terkenang makanan mentah. Namun untuk menghurmati anak tiriku aku berkata best tapi isteriku sudah dapat mengagak yang aku kurang selesa dengan restoran ini sebab aku bertanya selain restoran Seoul Garden mana lagi restoran yang best.
" Restoran nasi kandar ". Kata isteriku

Yang paling best ialah sambil makan kami berbincang anak beranak destinasi untuk melancung. Anak gadisku begitu teringin nak ke Melaka dan akhirnya kami setuju akan ke Melaka pada 26 Disember ini. Aku dan isteri pula amat suka nak ke Langkawi. Akhirnya bila pulang kerumah terus aku masuk ke Agoda mencari hotel murah. Memang Agoda menawarkan diskaun kalau booking melalui mereka. kami telah mendapat resort untuk keluarga. Insyaallah bulan Februari tahun hadapan kami akan kesana. Tak sabar rasanya. Teringin nak bermain jetski dan parasailing. Moga perancangan ini diberkati dan dimudahkan oleh Allah.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...