Teman-teman

Monday, December 09, 2013

Jangan Berpecah...

" Ingat...Kalau emak dan ayah tak ada, adik beradik jangan berpecah belah. Kalau ada harta peninggalan bahagilah secara baik ". Itulah pesan emak yang kerap kami dengari. Ketika emak dan ayah masih ada, setiap tahun kami adik beradik akan berkumpul di rumah emak. Masa cuti sekolah adik serta kakak yang merantau di negeri orang pulang untuk menziarahi emak dan ayah. Emak merupakan orang yang cukup bahagia bila melihat anak-anak bergelak ketawa. Ketika inilah emak berpesan. Emak tidak pernah lupa pada anak-anak.

Sedang membaca Al Quran untuk kaum keluarga yang telah pergi

Kini walaupun ayah dan emak telah tiada, kami tetap meneruskan amanat emak. Setiap tahun kami berkumpul lebih-lebih lagi kalau ada kaum keluarga yang akan mengadakan kenduri kahwin. kami akan bermesyuarat membahagikan tugasan. Memang terasa keakraban kami. Anak-anak saudara tidak pernah kekok bila bertemu emak dan bapa saudara. Sesama sepupu pun mereka cukup mesra. Itulah rahsianya bila keluarga diberi keutamaan.

Solat berjemaah tidak di lupakan

Semalam kami berkumpul di rumahku. Kebetulan anak gadisku akan melansungkan perkahwinan bulan Januari tahun hadapan jadi bersempena dengan ini kami akan berbincang. Bermula sselepas solat maghrib kami membaca Al Quran untuk kami sedekahkan kepada kaum keluarga yang telah pergi mendahului kami. Masuk waktu isyak kami solat isyak berjemaah. Seronok rumahku dijadikan tempat untuk melakukan solay jemaah. Sekurang-kurangnya iblis tidak berani mendiami rumah yang mengadakan solat dan bacaan Al Quran.

Tazkirah dari abngku Dr Danial Zainal Abidin

Selepas solat isyak berjemaah abangku bertindak sebagai ketua keluarga memberi tazkirah ringkas kepada kaum keluarga. Dia juga berpesan agar tradisi ini dikekalkan. Keluarga merupakan keutamaan. Andaikata ada yang bermasalah silalah berbincang dan jangan dipendam berseorangan.

Aku sedang memberi ucapan aluan

Seperti biasa aku selaku tuan rumah pasti memberi ucapan aluan menyambut kedatangan kaum keluarga dan memberi ruang untuk kaum keluarga bertanya andaikata mempunyai persoalan. Akhirnya aku menerangkan majlis perkahwinan anak gadisku yang akan berlangsung pada Januari 2014. Insyaallah menjelang tarikh tersebut satu perjumpaan akan diadakan sekali lagi untuk pembahagian tugas. Moga ianya berjalan lancar.

laksa Penang merupakan makanan wajib

Pizza adalah sampingan

Satay merupakan bonus

Selesai kesemua agenda maka kaum keluarga telah dihidangkan dengan makanan kegemaran seperti laksa, Pizza dan satay. Masing-masing enjoy makan sambil berbual dan bergelak ketawa. Kalaulah ibuku dan ayahku ada waktu ini sudah tentu mereka turut gembira bila melihat anak cucu hidup dalam harmoni. Tiada fitnah. Tiada caci dan yang penting tiada persengketaan adik beradik.

Kaum keluargaku

Kesemuanya 6 beradik. Hanya 5 yang dapat hadir

Bersama abangku Dr Danial

Sebelum pulang kami sempat mengabdikan kenangan pertemuan kaum keluarga 2013. In Sya Allah bertemu kembali tahun hadapan. Terima kasih kepada kesemua kaum keluargaku yang hadir.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...