Teman-teman

Sunday, February 02, 2014

Kisah Mamu

Sebut nama Mamu pasti orang sudah dapat membayangkan rupanya. Begitu juga dengan aku tatkala menerima email dari seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Mamu. Dia merupakan pembaca blog Warna Nostalgia. Pada mulanya dia hanya seorang silent reader dan akhirnya mengambil keputusan untuk menghubungi aku. Setelah 6 bulan berbual di Masengger dan Whassup akhirnya dia ingin berjumpa dengan aku. Kebetulan tempat aku bertugas berdekatan dengan tempat tinggalnya jadi bila aku pulang dari kerja terus aku singgah di restoran Nasi Kandar Zamrud di Juru. Sudah terbayang bagaimana rupa Mamu.

Bila memasuki restoran, aku telah disapa oleh seorang lelaki. Rupanya inilah Mamu. Rupanya tidaklah seperti Mamu Pulau Pinang yang aku gambarkan. Orangnya muda. Bergaya. Kacaklah juga. Hehe. Umurnya lebih muda dari aku. Kami bersalaman dan aku meminta Nescafe ais.
" Bang order la roti canai " Kata Mamu tapi aku hanya minta minuman saja.
" Saya tertarik dengan cerita abang yang berbagai di dalam blog. Yang paling menyentuh hati saya bila membaca saat abang di uji ". Aku hanya tersenyum mendengar pujian Mamu tentang blogku
" Saya menulis di dalam blog pada mulanya hanya untuk menghilang tekanan perasaan bila melihat isteri saya sakit ". Entah macam mana ada pula orang yang memberi komen dan semangat. Terus saya update setiap apa yang berlaku terhadap isteri saya sehinggalah saat ia meninggal. Akhirnya saya tidak dapat berpisah dengan blog dan penulisan. Sekarang saya masih mampu bertahan dengan berbagai cerita yang tidak menarik ". Cerita aku dengan panjang lebar.
" Menarik aihh...cerita abang. Ramai yang membaca termasuk saya ". Puji Mamu dan aku hanya tersenyum manis gitu.

" Mamu dah kahwin ka ". Terus aku bertanya dia. Tersipu- sipu malu Mamu
" Belum lagi bang tapi sudah ada teman wanita. Abang nak tengok gambar teman wanita saya ". Belum sempat aku mengaku gambar teman wanita telah dihulurkan Mamu kepadaku.
" Cantik teman wanita Mamu ". Aku memuji dengan ikhlas sebab dari penglihatan mataku yang sepet ini memang teman wanita Mamu seorang yang cun melecun.
" Abang...Teman wanita saya ni kasar sikit orangnya ". Kata Mamu
" Apa yang kasarnya Mamu ". Aku bertanya
" Kalau dia marah, macam- macam ayat dia keluarkan tapi saya cukup sayang dia abang sebab walaupun dia kasar tapi hati dia baik ". Kata Mamu dengan penuh semangat.
" Abang tolong bagi tips sikit untuk saya macam mana nak jaga hati pompuan ". Tanya Mamu tapi aku yang pening.

" Saya ni Mamu..bukanlah pandai sangat bab- bab ni. Saya tak pandai ambil hati orang pompuan. Saya ni bukan jenis yang suka mengayat. Kalau ada orang pompuan yang berkawan dengan saya tentu dia dah tinggalkan saya ". Mamu tersengih mendengar kata- kataku.
" Tapi Mamu...kalau teman wanita Mamu ni kasar....Mamu kena cool sikit. Jangan dua- dua kasar ". Caca marba jadinya ". Itulah kali pertama aku berjumpa Mamu dan kini sudah 9 bulan kami berkawan. Melalui WhatsApp Mamu menghubungiku.

Suatu hari aku menerima whatsaap dari Mamu. Katanya ingin berjumpa aku. Nak minta pandangan. Lepas aku selesai tugas malam terus aku ke restoran untuk bertemu mamu. gelisah nampak Mamu
" Bang...kami bergaduh. Dia block WhatsApp, Viber dan Kakao. Saya langsung tak boleh contact dia. Call pun dia tak mau jawab ". Aku hanya diam saja. Aku juga kena block dengan kawanku. Itu hak dia.
" Ala...Toksah dok ghaflah la. Relax. Buat tak tau sudah ". Itu saja yang mampu aku jawab sebab aku sendiri pun pening dengan masalah aku. Mamu terdiam mendengar jawapan dari aku.
" Macam ni lah Mamu. Kalau hang call dia tak jawab, hang hantar mesej sudah. Hang kata hang minta maaf. Kalau dia buat diam juga hang lupalah dia. Hang cari orang lain. Mungkin yang tu bukan jodoh hang ". Nasihat aku membuat Mamu menggaru kepalanya yang tidak gatal.
" Saya sayang dia bang. Saya tak boleh hidup tanpa dia ". Sedih Mamu
" Hang solat dan berdoa banyak-banyak dekat Allah. Kalau hangpa dua ada jodoh In Sya Allah dia akan maafkan hang. Jangan putus asa ". Pandainya aku nasihat Mamu. Masalah aku pun tak boleh selesai.

Beberapa hari kemudian Mamu menghubungi aku. Ceria suara Mamu. Mesti ada berita gembira
" Bang...Kami dah berkawan balik. Dia dah unblock balik whasaap, viber dan kakao ". Lucu aku mendengarnya. Bila time marah habis semua kena block.
" Ok lah tu. Moga hangpa dua ada jodoh hingga mendirikan rumahtangga ". Ringkas saja aku menjawab
" In Sya Allah bang. Saya dok bincang dengan ibu bapa saya. Nak masuk meminang dia ". Kata Mamu
" Alhamdulillah. Saya doakan moga hangpa berdua beroleh kebahgiaan. Jangan gaduh-gaduh. Sikit-sikit tu tolak ansur la ". kataku. Seronok bila mendengar pasangan yang bercinta dan kemudian bergaduh. Akhirnya akan meniti hari bahgia. Semoga kami juga begitu......

2 comments:

Bearcat said...

Hehehe...tergelak baca kisah kali ni.

Ariff Budiman said...

Bearcat...Haha. Itulah 1 Malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...