Teman-teman

Monday, April 14, 2014

Lain Yang Di Cari. Lain Yang Dapat

Aku mengajak kedua-dua anakku ke kedai perabut mencari almari untuk meletak tv. Almari di rumah sudah kelihatan uzur dan terpaksa di ganti dengan yang baru. Kami memasuki kedai satu persatu namun tidak ada yang berkenan di hati. Sudah la tidak cantik malah mahal pula tu. Kami mengambil keputusan untuk pergi di sebuah kedai lagi. Bila memasuki kedai tersebut perabut yang dijual begitu mahal. Terus batal segala rancangan.

Ketika keluar aku melihat kedai basikal disebelah kedai perabut. Terus aku melangkah masuk kedalam. Tauke kedai menyambut kami dengan senyuman. Memang la aku mempunyai keinginan untuk memilki basikal tapi bukan dalam masa yang terdekat. Sudah lama aku inginkan sebuah basikal untuk memudahkan aku mengeluarkan peluh tapi wanglah yang menjadi penghalangnya.


Entah macam mana aku tertarik dengan sebuah basikal. Terus aku bertanya tauke kedai. Dengan panjang lebar tauke kedai menerangkan keistimewaan basikal tersebuat dan apa hadiah yang akan aku dapat jika aku membelinya. Akhirnya terus aku terpikat dengan basikal tersebut
" Hai...asal nak tengok almari. Macam mana boleh bertukar beli basikal pula ". Perli anak gadisku
" Tak pa nanti kita tengok di kedai lain ". Kataku kepada anak gadisku.
Akhirnya aku beli juga basikal yang aku idamkan selama ini. Jika ada masa terluang aku menghabiskan waktu dengan mengayuhnya. Kalau aku bertugas petang aku akan mengayuh waktu pagi. Jika bertugas pagi atau malam aku mengayuh di sebelah petang.

Alhamdulillah semenjak aku menggunakan basikal aku berjaya menurunkan berat badanku walaupun baru sedikit tapi insyaallah aku akan istiqamah dengannya. Semenjak aku kehilangan kamera DSLR inilah pula hobi baruku iaitu kearah menyihatkan badan. Moga ianya berterusan.

2 comments:

Bearcat said...

Semoga istiqamah ya. Cantik basikal paknjang. Terbaik :)

insan marhaen said...

Bila dapat gading bertuah,
Akar tidak berguna lagi,
Bila dapat basikal yang dimegah,
Blog pun dah dilupai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...