Teman-teman

Tuesday, December 08, 2009

Boleh Bagi ' A '

Sudah agak lama aku terlalu inginkan kerabu mangga. Semasa arwah Siti Aishah masih ada, kerabu mangga pastinya kerap aku dapat merasainya. Ketika dia buat pasti aku akan memerhati ramuan yang perlu dimasuk. Bila dia kesibukan aku akan buat sendiri. Akhirnya aku pandai buat sendiri. Semalam aku kerja petang dan isteri berniaga. Selepas aku ke pasar aku akan singgah sebentar digerai isteriku. Aku berkata bahawa hari ini aku akan buat sesuatu yang special sebab aku pernah dengar bila dia merungut ketika membeli kerabu mangga di gerai bersebelahan. Katanya tak sedap. Hari ini aku nak lihat sendiri apa komennya tentang kerabu yang aku buat. Buatnya bukanlah susah sangat. Setelah siap aku simpan didalam peti sejuk.

Ketika dia sampai dirumah, terus dia tercari-cari apa yang special sangat aku buat. Aku terus beritahu benda itu ada didalam peti sejuk. Setelah merasainya terus mukanya berubah. Huihh..boleh bagi A la dekat abang. Pandainya buat. Begitu sedap aku melihat dia meratah kerabu yang aku buat tanpa nasi.
" Ini baru nama kerabu ". Sambil menunjuk bagus kepadaku.
Aku tersenyum melihat telatahnya. Kini banyak makanan kesukaanku seperti cincaluk, sambil tumis jawa telah menbjadi kesukaannya juga. Sedikit-sedikit aku popularkan makanan kesukaanku kepadanya.

Aku hanya kasihan melihat bila dia pulang dari berniaga dalam keadaan letih dan perlu masak pula untuk aku. Sekali sekala apa salahnya aku pula membantunya seperti apa yang pernah aku lakukan untuk membantu arwah Siti Aishah.

3 comments:

Kakcik Seroja said...

Mesti isteri saudara amat berbangga dengan saudara... :)

Bearcat said...

Silalah kongsikan resepi sambal Jawa kat sini :-)

spy said...

macam orang menidam saja orang pompuan hang ni..dh ada ka?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...