Teman-teman

Sunday, December 20, 2009

Tangan Ibu Juga Yang Melegakan

Kelmarin 19 Disember 2009 merupakan hari yang padat dengan aktiviti sehinggakan badan aku tidak dapat lagi menerimanya. Pagi lagi bermula gotong royong yang dianjurkan oleh Persatuan Penduduk. Kata mereka aku perlu berada disitu sebab aku merupakan Setiausaha surau. Jadi tak manis kalau AJK surau tiada. Aku tak kisah sebab aku sendiri merupakan penduduk disitu maka aku wajib melaksanakan tanggung jawabku sebagai penduduk. Masih ada lagi yang beranggapan bahawa tidak perlu bersama penduduk membuat gotong royong. Lebih baik terperap dirumah bersama anak isteri. Biarkan mereka dengan persatuan mereka. Itulah sifat mereka yang hanya mementingkan diri sendiri. Yang menghairankan ialah bila bercakap bab islam pasti mereka kedepan. Bab kemasyarakatan ahh...pedulikan.

Dalam jam 10 pagi aku minta diri dari persatuan penduduk untuk tugasku yang kedua iaitu kenduri anak saudara arwah Siti Aishah. Aku telah ditugaskan menjadi DJ. Kata mereka inilah harapan dari Siti Aishah sewaktu beliau masih hidup. Aku masih ingat bila Siti Aishah berkata kepadaku, " Siti nak abang jadi DJ nanti masa perkahwinan anak saudara. Siti nak komen nanti ". Walaupun suasana meriah namun masih kelihatan wajah-wajah sugul kaum keluarga bila mengenangkan sudah setahun pemergian insan tersayang mereka. Alhamdulillah aku dapat menjalankan kewajipanku sebagai DJ yang juga telah hampir setahun aku meninggalkan bidang ini. Isteriku Rosnah tersenyum melihat kali pertama aku menjadi DJ. Sekejap-sekejap aku mengusiknya. Merah padam mukanya akibat malu. Akhirnya majlis selesai jam 6 petang. Badan aku mula terasa letih.

Selepas solat maghrib aku terus tertidur. Aku dikejutkan dengan deringan talipon
" Assalamualaikum bang. Kami dah siap pasang PA sistem untuk ceramah malam ini. Pukul berapa abang nak datang ". Sempat juga isteriku mengurut belakangku. Terasa lega sedikit. Aku bergegas ke surau. Sepanjang perjalanan, berhenti saja di traffic light aku muntah-muntah. Penunggang lain hanya memerhati akan keadaanku. Masing-masing dengan tanggapan mereka. Aku terus menuju kerumah ibuku. Sampainya aku didepan perkarangan rumah ibuku sekali lagi aku muntah. Badan aku menjadi lembik tidak bermaya.

Aku memasuki rumah ibuku. Ibuku baru selesai memberi salam solat maghrib. Tiba-tiba talipon berdering lagi, " Assalamualaikum bang. Abang tahu nombor talipon bas sekolah. Kami nak buat rombongan. Saya dapat nombor abang dari seorang makcik. Kata makcik tu abang tahu nombor talipon bas ". Sambil keadaanku pening lalat aku memberi no talipon bas rombongan. Ibuku bangun lalu mengambil bam halia. Disuruhnya aku membuka baju lalu digosokkan perlahan-lahan bam itu sambil membaca Al-Fatihah. Entah kenapa aku terasa amat tenang sekali walaupun gosokan itu amatlah perlahan. Aku terasa seakan-akan tenagaku pulih seperti biasa.

Agak lama ibuku tidak menyentuh badanku. Selalunya Kalau Siti Aishah ada dialah yang mengurutku. Katanya jangan ganggu ibuku yang dah tidak bermaya. Biarlah dia sebagai isteri yang melakukannya. Kini aku amat perlu akan ibuku. Walaupun tangannya lemah. Gosokannya tidak kuat namun kasih sayang seorang ibu terhadap anak melebihi segalanya. Aku terasa bertenaga kembali untuk mengendali pula sebagai pengerusi majlis ceramah disurau kami. Akhirnya aku terlena jam 2 pagi akibat masih terasa kesegarannya walaupun seharian menjalankan aktiviti kemasyarakatan. Sesungguhnya tangan seorang ibu dapat memulihkan kembali tenaga seorang anak yang keletihan seperti aku. Syukur aku masih mempunyai ibu mithali yang telah melahirkan seramai 6 orang anak dan kesemuanya alhamdulilah telah berjaya mengaharungi dunia yang sementara.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...