Teman-teman

Wednesday, March 10, 2010

Abang Tak Izin

Sudah agak lama Siti Aishah tidak hadir dalam mimpiku. Aku kerap berdoa kepada Allah agar Allah memperlihatkan wajah Siti Aishah di depan Kaabah. Aku pasti tidak akan melepaskan peluang ini bila berada didepan pintu kaabah. Kelmarin bila pulang dari kerja, badan aku keletihan. Sekejap saja aku dah tertidur. Dalam tidurku kali ini Allah mengizinkan aku bermimpi akan Siti Aishah. Dalam mimpi itu aku berada ditengah masyarakat yang sedang begitu sibuk dengan kenduri perkahwinan.

Dicelah-celah orang ramai terlihat Siti Aishah begitu sibuk menolong. Niat dihati aku ingin terus memeluknya. Terlalu rindu aku akannya. Tapi aku batalkan niat itu takut akan menjadi perhatian orang ramai. Aku menghampirinya dan menegurnya. Terkejut dia bila melihat aku seolah-olahnya tidak percaya aku berada didepannya. Aku mengajak kebelakang tempat yang sunyi. Disitulah kami berpelukan sambil menangis kerinduan.

Aku mengambil kerusi lalu aku beri padanya. Aku memandang wajahnya yang murung. Dia tidak banyak bercakap. Cuma airmata yang menerangkan segalanya. Aku berkata kepada Siti Aishah, " Siti..tau dak yang Siti dah meninggal pada 18 Dec 2008 ". Siti Aishah hanya anggukkan kepalanya saja. " Siti tau ka siapa yang aniaya Siti ". Siti Aishah anggukkan kepala sambil menangis. Begitu juga dengan aku. " Siti, abang nak bawa Siti balik. Kita jumpa emak ". Siti Aishah hanya angguk kepala saja.

Aku membawa Siti Aishah pulang bertemu dengan keluarganya. Bila keluarganya melihat Siti Aishah mereka ketakutan dan ada yang melarikan diri. Menangis Siti Aishah melihat perihal mereka. " Jangan takut, Aishah datang nak ziarah saja ". Kata Siti Aishah sambil menangis. Namun mereka tidak menghiraukan teguran Siti Aishah. Akhirnya Siti Aishah membawa diri dan masuk kedalam bilik. Menangis dia terisak-isak. " Mentang-mentang Siti dah mati. Semua orang takut. bang tempat Siti bukan disini ". Beritahu Siti Aishah.

Aku menenangkannya. " Tak apalah Siti janji abang bahagia bila Siti dah pulang ". Akhirnya aku terus bertanya untuk mengalih perhatian agar tidak bersedih lagi, " Siti..jumpa dak dengan anak kita Asyraf. Bagaimana rupanya ". Aku bertanya. " Siti tak kemana bang. Siti ada disini saja ". Terkejut aku mendengar kata-kata Siti Aishah. " Kenapa tak jumpa anak kita Siti ". Aku bertanya kehairanan. " Bagaimana Siti nak jumpa anak kita, abang tak izin Siti pergi ". Sambil menangis aku memeluk Siti Aishah dan berkata, " Siti abang minta maaf kalau abang buat silap. Pergilah jumpa anak kita. Abang izinkan ". Akhirnya Siti Aishah terus hilang dari pandanganku.

Aku terkejut dan terjaga dari tidur. Jantung aku berdegup kencang. Aku berpeluh lalu aku sedekahkan Al Fatihah buat Siti Aishah. Sambil menangis aku ceritakan mimpiku kepada anak gadisku. Menangis dia bila mendengar cerita ini. " Ayah ni terlalu rindu dengan mak sebab itulah mimpi begini ". Benar akan kata-kata anakku itu. Begitu rindu aku dengan Siti Aishah walaupun dan melebihi setahun Siti Aishah meninggal namun wajahnya tak aku lupa.

Aku cerita mimpiku kepada sahabat Siti Aishah juga yang memperkenalkan aku dengan isteriku Rosnah. Sebak dia mendengar cerita aku. Katanya, " Budiman perlu bersyukur sebab mimpi yang Budiman alami adalah anugerah dari Allah. Bukan senang kita nak dapat mimpi begitu. Soal Budiman tidak izin itu tak benar. Seseorang yang dah meninggal, dia tidak akan datang kembali. Mungkin Budiman terlalu rindukan Siti Aishah. Aishah dah berada didalam syurga Budiman. Budiman sendiri lihat bagaimana wajah Siti Aishah berseri, manis dengan senyuman ".

Aku akui akan kata-kata sahabat Siti Aishah. Sekurang-kurangnya dengan mimpi itu hati aku begitu tenang sebab inilah mimpi yang memperlihatkan aku bercakap dengan Siti Aishah seolah-olahnya ia benar-benar terjadi. Padaku sahabat Siti Aishah merupakan tempat andaikata aku mempunyai masalah. " Budiman kalau ada masalah talipon la. Jangan malu ". Itulah kata-kata yang membuat aku tenang. Sekurang-kurang ada orang yang mahu mendengar masalahku. Terima kasih kepada mereka yang sudi mendengar. Allah saja yang membalasnya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...