Teman-teman

Tuesday, March 02, 2010

Artis Pasar Malam

Aku singgah sekejap di Pasar Malam Bayan Lepas iaitu tempat isteriku mencari rezeki dengan berniaga kecil-kecilan. Aku melihat dia begitu sibuk melayan pengunjung yang membeli. Sekejap dia menoleh kebelakang mungkin takut aku kesunyian. Tapi aku tak sunyi sebab baru saja aku order Mee goreng. Bila dia datang kepadaku terkejut melihat sepinggan mee sudah berada didepanku. Selepas selesai aku bedal mee goreng aku meminta izin isteri untuk berjalan bersiar-siar di pasar malam. Telingaku dapat menangkap bunyi muzik dan nyanyian suara seorang wanita. memang sedap juga tapi taklah macam artis profesional. Suaminya kini sudah pandai meggesek biola. Gesekannya begitu merdu sekali. Aku waktu bersama arwah Siti Aishah ketika pergi kepasar kerap juga bertemu dengan mereka. Walaupun suaminya buta tetapi apa yang Allah berikan kepadanya tidak terdapat pada sesetengah manusia lain.

Pernah suatu ketika tatkala mereka bermain lagu 60'an datang seorang pemuda minta nak menyanyi. Apabila lagu Oh Fatimah dimainkan, keadaan pasar menjadi seperti tempat persembahan hebat dengan ramainya orang berkerumun termasuklah aku. Puas arwah isteri mencari dan akhirnya berjumpa aku sedang duduk bersila didepan pemuzik jalanan. Aku pernah luahkan perasaan ingibn menyanyi kepada arwah isteri, Katanya, " Abang jangan dok merepek menyanyi di pasar ". Akhirnya aku mengalah dan pendamkan saja perasaanku.

Kini mereka muncul pula dipasar malam. Aku sengaja luahkan perasaanku nak menyanyi kepada isteriku Rosnah, " Jangan bang nanti ramai pula nak sign outograf pula. Siapa pula nak beli nasi ni ". Tertawa aku dengan gurauannya. Akhirnya aku letak RM5 dalam tabung mereka sebagai menyatakan yang aku terpesona dengan kegighan mereka mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak mereka. Ini saja jalan yang dapat mereka lakukan. Jadi bersyukurlah kepada kita yang dah bekerja. Kerjalah baik-baik. Ramai lagi yang susah mendapat pekerjaan dan jalan pintas adalah dengan mencari sendiri sesuap nasi. Rezeki yang kita perolehi pastinya dalamnya ada hak-haknya. Jadi bahagi-bahagikanlah.

1 comment:

Bearcat said...

Teringat Kassim Selamat....
Chombi jangan banyak menangis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...