Teman-teman

Thursday, March 25, 2010

Camera man Tak Reti Tangkap Gambar

Seperti biasa aku ditugaskan ke Parit Buntar. Selalunya bila aku melalui jalan ini pasti akan kelihatan beberapa orang sedang memancing udang galah namun aku tidak berkesempatan memberhentikan keretaku. Hari ini sekali lagi aku kesana. Dari jauh aku melihat beberapa orang kaum hawa sedang memancing udang galah. Aku memberhentikan keretaku disebelah seorang wanita. Sambil berbora dengannya dia menceritakan bahawa kalau musim udang banyak yang diperolehi untuk dibawa pulang. Ini saja cara mereka membantu suami mereka yang keluar bekerja.

Fenomina ini jarang dapat dilihat ditempatku. Kaum hawa kebanyakkannya duduk dirumah memasak. Disni kalau musim cuti sekolah memang seronok mereka berbaris memancing udang galah. Hari ini aku tidak bernasib baik sebab tidak dapat menangkap gambar udang galah. Bila pulang kerumah aku sengaja aku tunjuk gambar yang aku tangkap.

" Abang ni pergi kerja ka atau tangkap gambar orang ". Tersengih dia perli aku.

" Ala abang pun tak sangka. Nak tangkap gambar udang galah dapat orang pula ". Aku pun tersengih juga.

" Tak sangka sungguh camera man tu. Tak reti tangkap gambar rupanya ".
Kata-kata itu membuat aku tak tahan lagi dan ketawa. Nasib baik dia bergurau dan akhirnya aku memadamkan gambar itu sebelum aku save dalam laptop.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...