Teman-teman

Monday, December 17, 2012

Adus !!! Karipapku

Petang ini aku bertugas dan esok pagi baru selesai standbyku.Aku sudah plan apa yang hendak dibeli. Takut pula waktu petang kerap hujan hingga ke malam. Bila malam aku sudah malas nak keluar. Sebelum ketempat kerja aku beli karipap besar yang berharga RM1 satu. Aku bawa pulang lalu aku potong dibawahnya. Aku masukkan sos cili kedalamnya. Itulah tabiatku jikalau makan karipap. Tabiat yang aku amal semenjak dari bangku sekolah lagi.
" Ish ish abang ni pelik la. Tak pernah lagi nah tengok orang buat macam tu ". Kata isteriku tertawa.
" Nah akan melihat lebih banyak kepelikan abang ". Tertawa isteriku mendengar gurauanku. Aku masukkan kedalam plastik.
" Cukup ka abang makan karipap saja malam ni. Abang tugas sampai esok pagi ". Kata isteriku
" Insyaallah. Kalau kita baca Bismillah benda lain tak akan tumpang ". Kataku. Betapa lahapnya benda itu menjilat makanan yang dimakan tidak dibaca Bismillah.


Terus aku keluar rumah menuju ketempat kerja. Sudah 4 hari aku bertugas 16 jam. Badan memang keletihan tapi nak buat macam mana dah namanya tugas. Terpaksa juga ditempuhi. Aku teringat akan kata-kata bos
" Memang kita semua keletihan namun kita harus ingat bahawa kerja itu merupakan ibadah dan kita akan diberi ganjarannya ". Kata bos ketika membuat ucapan sebelum melakukan tugas.
" Rip...baca doa sikit Rip... ". Kata bos kepadaku. Itulah panggilan yang selalu diguna pakai bos ketika menegurku. Alhamdulillah sekejap saja aku sudah tiba ditempat kerja.

Aku meletakkan beg dibawah dan benda-benda yang aku bawa. Entah macam mana aku sendiri meletakkan karipap diatas kerusi dan terus keluar memeriksa alat-alat tertentu sebelum memulakan tugas. Semua ok dan aku masuk semula kedalam dan terus duduk. Aku terasa seperti terduduk diatas sesuatu.
" Ya Allah.... ". Aku menjerit bila perasan yang aku terduduk diatas keripap yang merupakan makanan malamku. Ia penyek dek dihempap buldozer. Adus....Aku membelek karipap. Terus aku call wife.
" Tak apa sendiri duduk boleh makan ". Kata isteriku
" Nahi nahi nahi ". Aku berkata. Tak sanggup aku.......

1 comment:

blu4sky said...

alahai en ariff,
bukan rejeki namanya.. jgn kempunan sudah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...