Teman-teman

Saturday, December 08, 2012

Bersama Pemain MU

Sebelum isyak aku dan isteri sudah berada di surau. Malam ini akan diadakan ceramah tentang Gaza Palestin dan solat hajat perdana. Banyak maklumat yang kami perolehi tentang apa sebenarnya yang berlaku di sana. Kata rakyat Palestin kepada saudara mereka, jangan risau akan mereka. Kejutan demi kejutan akan dapat didengar. Sesungguhnya Allah bersama mereka. Banyak sumbangan juga dapat diterima dari wakil Aqsa Syarif Pulau Pinang. Aku amat bersyukur kerana dapat membawa ceramah yang baik ke surau kami.

Ceramah selesai dalam lingkungan jam 11 malam. Aku dan isteri terus pulang. Masih terasa badan yang kurang sihat akibat batuk yang teruk. Aku menelan ubat selsema dan ubat batuk. Kata doktor kedua-duanya akan membuatkan mengantuk. Memang betul sekejap saja aku sudah berada di tempat yang lain. Bila aku membuka mata, aku berada di atas padang bola. Terkejut aku bila melihat muka seperti Ian Rush, Kenny Daglish, Paul Gascoigne. Itulah wajah yang familiar bagiku. Mereka berjabat salam denganku. Ucapan tahniah dari mereka sebab aku merupakan sebahagian dari player MU sebagai penjaga gol. Biar betul ni. Stadium dipenuhi dengan peminat. Aku dengan penuh bangga menyarung jersi MU.

Perlawanan akan dimulakan. Entah dengan siapa nak lawan pun aku tak tahu. Ahh...tak kisah lah. Aku sudah bersedia menggalas tugas sebagai penjaga gol utama. Aku merupakan rakyat Malaysia pertama mewakili The Red Devils. Pengadil sudah berada ditengah. Aku menanti wisel ditiup menandakan bermulanya game yang hebat. Aku melompat-melompat dari satu tiang ke satu tiang. Tentu rakyat Malaysia sedang melihat akan aku. Isteriku tentu berbangga suaminya merupakan gol MU. Kembang kempis hidung aku bila mengenangkan disetiap kedai kopi akan menayangkan live game yang dijangka best.

Tiba-tiba pengadil berlari-berlari membawa talipon bimbit sambil melaung-laung sesuatu
" Who is Ariff the Tok Bomoh ". Kata pengadil. Terus aku mendapatkan pengadil. Pengadil perlawanan terus memberikan talipon bimbit kepadaku. Aku mendengar suara seorang wanita sedang menangis meminta tolong. Aku juga dapat mendengar satu suara yang melarang aku menolong
wanita tersebut. Terus aku membaca Al - Fatihah. Tiba- tiba tangan berbulu keluar dari talipon
bimbit.
" Allahu...Allah...Allah..". Aku terus cuba menarik tangan tersebut namun gagal. Tangan tersebut terus keluar seperti mahu mencekik aku. Aku mengelak lagi.
" Allah.....Allah...". Namun masih gagal menarik keluar lembaga tersebut. Aku terus membaca ayat 3 Qul lalu menjerit dengan kuat
" Allahuakbar......". Terus aku dapat memegang tangan lembaga tersebut dan merentap keluar. Akibat rentapan yang kuat dariku akhirnya lembaga tersebut keluar dan jatuh keatas aku
" Adoila.....Sakitnya badan ni ". Aku bercakap sendirian.

Bila aku membuka mata rupanya isteriku berada diatas badan aku. Rupanya aku menarik tangan isteriku. Kih kih. Apa punya mimpi.
" Abang ni mimpi apa. Dok sebut Allah...Allah. Nah dok gerak bangun subuh yang abang rentap tangan Nah pasai apa ". Barulah aku tahu rupanya aku merentap tangan isteriku. Aku cerita padanya tentang mimpiku. Apalagi ketawa sakan isteriku bila aku berkata aku merupakan penjaga gol pasukan MU.
" Malang la pasukan mana yang dapat abang ni ". Aku turut tertawa mendengar kata- kata isteriku.
Lama aku tidak mimpi begini. Jadilah dapat mimpi menjadi pemain MU. Bukan senang ooooo.
" Abang ni suka mimpi yang merapu ". Kata isteriku.
" Insyaallah kali ini abang akan bermimpi bertemu para wali ". Tertawa isteriku mendengarnya. Perli la tu........

2 comments:

Anonymous said...

Hahaha, rasanya pemain MU pun tak seganas pak ariff.

Ariff Budiman said...

Ha ha ha. Ganas seganas ganasnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...