Teman-teman

Monday, December 03, 2012

Pantang Lihat

Aku merupakan penggemar buah-buahan. Kalau musim buah atau ada yang menjual di tepi jalan sudah pasti aku singgah dan beli. Kali ini di Pulau Pinang jatuh musim buah. Maka banyaklah longgokan buah durian, manggis, rambutan dan langsat. Dalam semua-semua aku paling suka buah rambutan dan diikuti oleh buah durian


Kata isteriku aku bagaikan memajak buah durian dan rambuta. Habis saja sudah pasti aku mencarinya. Bukan aku makan sangat tapi akusuka melihat isteriku menghabiskannya. Aku tak boleh tahan atau pantang melihat buah rambutan. Tambah-tambah lagi rambutan gading atau rambutan kuning. Sekejap saja sudah kehabisan. Esok aku cari lagi. Isteriku sudah mula diserang batuk-batuk tapi masih tak boleh melihat rambutan dan durian. Sebelum aku pergi kerja isteriku sudah berpesan " Bang...esok jangan singgah kebun ya ".Aku tertawa dengan gurauan isteriku. Kadang- kadang bila kakaknya talipon diceritanya yang kami mempunyai kebun buah. Kakaknya menjangkan itu betul tapi mula tertawa bila isteriku berkata ia simbolik sebab aku kerap membawa pulang buah-buahan. " Sebab sayang la Budiman bawa balik buah rambutan". Kata kakak iparku. Kini aku pula sudah merasai sakit tekak. Aku kupas kulit rambutan dan isinya aku simpan didalam peti sejuk. Hilang batuk aku akan cari dalam peti sejuk. Sampai macam tu sekali ya. Siapa yang sayang isteri, belilah buah rambutan banyak-banyak ya.

2 comments:

radziah AR said...

huiiii...sedapnya. musim kali ini saya blm dpt moktan kunin lagi...memang dok cari. 2 3 hari lps jumpa di kg, tapi buah dah layu...xbeli.... makin membara nak makan ni.... saya juga penggemar tegar buah-an kg. ~manggis/rambutan/durian yg utama!

Ariff Budiman said...

radziah AR...Di Penang dah banyak buah ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...