Teman-teman

Tuesday, September 10, 2013

Terima Kasih Isteri Serta Ibu Mertuaku

Hari Ahad yang lepas isteriku berkata yang sudah lama dia tak kepasar. Cadangnya dia nak kepasar mencari bahan untuk dimasak. Selalunya akulah kepasar disebabkan kesibukkan isteriku menjaganya cucu. Aku beli saja apa yang di pesan isteriku.
" Bang..hari ini kita masak gulai jantung pisang ". Kata isteriku. Aku terus menyokong cadangan isteriku.
" First...kita cari jantung pisang dirumah emak mertua abang. Kalau ada baru beli daging ". Kataku kepada isteri. Di pasar bukan tak ada menjual jantung pisang tapi sudah beberapa kali aku terkena. Jantung pisang yang dibeli busuk bila dipotong



Jam 7.30 pagi kami menuju kerumah ibu mertuaku. Aku mengambil galah lalu masuk kedalam kebun pisang. Agak banyak juga jantung kali ini. Aku mengambil sebanyak 5 biji jantung. Ibu mertuaku keluar dan duduk diatas pangkin. Hanya senyuman terukir melihat aku membawa jantung pisang.
" Nak masak apa jantung pisang ni ". Tanya ibu mertua kepada isteriku
" Nak buat gulai jantung pisang. Kami mai tengok dulu. kalau ada baru kami beli daging ". Tertawa ibu mertua mendengar penerangan isteriku


" Mak...Kalau nak buat kerabu jantung kena masuk apa lagi ". Aku bertanya ibu mertua
" Amboii abang. Buat-buat tanya pula ". Ibu mertuaku hanya tertawa bila isteriku berkata demikian.
" Masuk jantung pisang. Kalau ada bunga betik dan tauge sikit lagi sedap ". Kata ibu mertua
" Kalau masuk perut lembu sedap tak mak ". Aku berkata
" Lagi sedap laa... ". Kata ibu mertuaku
" Mak boleh tolong buat kerabu tak ". Terus aku bertanya ibu mertua
" Abang ni. Ada ke suruh mak. Nah pun boleh buat ". Kata isteriku
" Dia kena masuk apa kerabu ni ". Isteriku bertanya ibu mertua. Katanya dia belum pernah buat kerabu lagi. Orang bandar katakan.


" Ala...Beli bawa mai sini nak masak ". Kata ibu mertuaku. Aku senyum memandang isteriku
" Mak sihat ke ". Aku bertanya ibu mertua
" Boleh. Bawa mai nak masak ". Ibu mertuaku tertawa kecil manakala isteriku tersenyum memandang bagaimana aku memujuk ibu mertuaku.
" Ala...Tok gerenti masak kalau menantu kesayangan yang minta ". Kata anak saudara isteriku Siti Aishah. Setelah kesemua barangan di beli kami kembali kerumah ibu mertua lalu memberi semua bahan serta kelengkapannya. Jam 12 tengahari anak saudara isteriku menalipon mengatakan kerabu sudah siap. Memang cukup enak kerabu ibu mertuaku. Isteriku juga memuji akan kesedapan kerabu tersebut. Terima kasih kepada isteriku yang memasak gulai jantung pisang dan ibu mertuaku yang membuat kerabu. Semoga Allah merahmati kalian berdua.

2 comments:

Time Traveller said...

Subahanallah.. Gulai Daging Jantung Pisang.. dan kerabu perut jantung pisang.. memang terbaik tu.. kalau buat kat rumah mau tak keluar cari makan tempat lain seminggu :D

Ariff Budiman said...

Time traveller.......Pasti tak keluar seminggu selagi stok masih ada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...