Teman-teman

Sunday, November 03, 2013

Bantu Membantu

Aku masih ingat selepas aku menamatkan persekolahan menengahku, aku sudah bertekad untuk mencari wang. Aku bekerja di kilang tapi tidak lama kerana aku seorang yang panas baran. Pantang kalau aku tidak dibenarkan menunaikan solat. Aku pasti mengamuk. Aku tukar bekerja dikilang yang lain. Juga begitu. Susah untuk orang islam menunaikan solat terutama pada hari Jumaat. Personal Manager orang islam tetapi menjadi boneka. Tidak berani membantu orang islam. Kadang-kadang silap orang islam itu sendiri. Bila dibenarkan keluar untuk solat Jumaat mereka melencung ke tempat lain. Bila diketahui pihak pengerusan akhirnya langkah drastik telah diambil. Begitulah yang telah di ceritakan oleh Personal Manager bila aku berjumpa dengannya. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk berhenti. Marah juga ayah dan ibuku. Fikir mereka aku tidak tahan bekerja. Setelah aku menjelaskan keadaan yang sebenarnya barulah mereka menyokong keputusan yang telah aku buat.

Suatu hari seorang rakanku beritahu terdapat kerja kosong di Padang Golf Bukit Jambul dan gajinya pula dikatakan lumayan. Apalagi kami pun kesana dan alhamdulillah kami telah diterima bekerja. Bermula jam 8 pagi - 1 tengahari. Pukul 1 hingga 2 petang ialah waktu rehat dan sambung kembali kerja jam 2 hingga 5 petang. Yang membuat aku suka ialah waktu solatku terjamin walaupun terpaksa bersolat dibawah pokok dan bukan dimasjid atau surau. Aku tak kisah kerjaku menanam rumput diatas padang golf. Panas mentari telah membakar tubuhku. Sedikit demi sedikit bertukar menjadi gelap namun aku redho. Disnilah aku berkenalan dengan seorang lelaki India yang bernama Karupiah. Rajin orangnya dan suka ketawa. Walaupun berlainan bangsa dan agama kami tetap menghormati antara kami. Selama 1 1/2 tahun aku bekerja disini dan akhirnya aku telah diterima oleh LLN/TNB. Terus aku terputus hubungan dengan Karupiah.

Bila aku membeli rumah di kediaman baruku, aku bertemu semula dengannya. Nampak berumur dia. Dia masih mengenaliku. Tugasnya seharian ialah mencari botol, tin, plastik dan barang yang telah dibunag di longgok sampah demi menyara 5 orang anaknya yang masih bersekolah. Kadang-kadang isterinya berjalan dari rumah ke rumah bertanya andaikata ada kerja-kerja yang boleh dilakukannya. Pernah dia bertanya aku samada aku memerlukannya untuk menyidai kain baju. Akhirnya aku beritahu isteriku apa saja barang berharga yang hendak dibuang di kumpulkan dan diberi kepada Karupiah. Akhirnya setelah banyak botol dan tin kosong aku memberi kepada Karupiah.

Jiran-jiran yang melihat aku memberi kepada Karupiah terus meminta lelaki tersebut tunggu dan mereka membawa keluar tin serta botol kosong. Akhirnya Karupiah bertemu jalan mudah untuk mendapat barang tersebut. Aku tahu dan aku boleh buat sendiri kerja itu. Aku pernah mengumpul kertas, buku, botol serta tin-tin kosong lalu aku jual di kilang. Tapi biarlah aku menolong dia walaupun antara kami berlainan agama serta budaya. namun islam mengajar umatnya menghurmati sessama manusia. Aku melihat wajah gembira bila orang-orang kampung memberi barang-barang kepada Karupiah. Tambahan pulak Deepavali semakin dekat. Mungkin sudah terbayang dimatanya bila dia menjual barang dan duit yang bakal diperolehi mampu menggembirakan anak serta isterinya.

Sedikit sebanyak aku terasa begitu tenang bila dapat melakukan sesuatu terhadap kawan aku yang aku kenal akan kebaikannya ketika bekerja bersama denganku di Padang Golf Bukit Jambul. Walaupun berbeza agama dan bangsa, itu tidak menjadi halangan untuk kita menolong antara satu sama yang lain. Aku masih ingat bagaimana seorang lelaki cina menolong ayahku sewaktu ayahku lumpuh hasil termakan kulat beracun semasa bekerja sebagai kelasi kapal. Banyak yang mati tapi ayahku masih panjang umurnya. Namun lumpuh membuatkan ibuku terpaksa mencari rezeki dengan membela ayam dan membuat kuih untuk di jual bagi menyambung kehidupan kami.

Setelah ayahku dipertemukan dengan tabib cina dengan rawatan akupuntur akhirnya ayahku dapat berjalan kembali walaupun tidak macam selalu dan diterima pula sebagai guru di Pusat Latihan Perkapalan. Syukur kepada Allah. Kerana mengenang itulah maka aku sedaya upaya membantu Karupiah agar dia turut berasa gembira. Sekurang-kurangnya bila anaknya telah dewasa mereka juga berfikiran sepertiku membantu mereka yang memerlukan tanpa mengira bangsa dan agama. Begitu juga yang diperlukan terhadap seorang yang bergelar pemimpin masyarakat.

4 comments:

Miss Brenito said...

salam.. sy suka betol baca cerita abg budi yang banyak tauladan.. InsyaAllah, selagi kita berbuat baik dengan orang selagi itulah kita akan mendapat yang terbaik daripada Allah swt..

kirim salam pada kak nah yer...

insan marhaen said...

Sayangnya, IM tak boleh nak bantu Karrupiah seperti tuan bantu dia!

Ariff Budiman said...

Miss Brenito....Terima kasih kerana suka membaca posting saya. Apa yang baik kita ambil ia sebagai pengajaran. Yang kurang baik tu tegurlah saya kembali

Ariff Budiman said...

insan marhein....Insyaallah masih banyak ruang yang ada untuk di manfaatkan sedekah kita. Terima kasih IM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...