Teman-teman

Friday, November 08, 2013

Bila Resah

Entah kenapa semalam hatiku begitu resah sekali seperti ada sesuatu yang membelenggu otakku namun aku tidak dapat meluahkannya. Aku lebih banyak mendiamkan diri menunggu isteriku melayan gambar Korea. Bersama ipad aku mendengar lagu-lagu. Aku memang tidak ada mood langsung. Bermacam-macam perkara yang aku fikirkan

Paginya isteriku bertanya tentang makanan untuk tengahari
" Abang nak makan apa tengahari ni ". Tanya isteriku. Aku terkebil-kebil biji mata berfikir.
" Abang pun tak tau apa yang abang nak makan ". Kataku kepada isteriku. entah la. Hilang mood aku
" Macam nilah. Nah buat sayur paprik dekat abang ". Kataku kepada isteri namun katanya dia tidak pandai buat sayur paprik. 
" Jangan risau. maklumat di hujung jari ". Gurauku sambil membuka web untuk masakan dan akhirnya dapat resepi sayur paprik. Sekali aku baca isteriku sudah faham. Itu yang dikatakan chef.


Bila siap isteriku meminta aku merasa samada sama atau tidak seperti makanan diluar
" Masyaallah. Memang sama. Kita tak payah beli dah ". Pujiku. Tersenyum isteriku. Aku snap gambar untuk aku upload ke FB. Begitulah aku selalu. Kalau ada masalah maka lebih banyak gambar yang aku pos. Bukan aku nak menunjuk-nunjuk atau nak membuat orang lain terasa.


Andaikata hati aku gembira, aku lebih banyak bercerita. Bukan aku sengaja nak upload gambar untuk menunjukkan yang aku hendak meraikan sesuatu. Tidak. Aku lebih suka bergambar bila jiwa aku tidak tenang. Itu saja yang dapat menenangkan fikiranku. Aku ambil gambar dan masukkan kedalam FB. Sedikit sebanyak akan berkurangan kekusutan yang melanda fikiranku. Maaf kepada sahabatku yang tersinggung dan terasa dengan kekasaranku. Aku betul-betul minta maaf.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...