Teman-teman

Sunday, December 29, 2013

Manisnya Madu......

" Nah lepas solat isyak abang nak tidur. Rasa nak demam pula hari ni ". Aku bersuara kepada isteriku. Badanku terasa bisa- bisa. Selera makanku sudah lama hilang. Aku makan sekadar yang perlu saja.
" Panas badan abang ni. Sudah tiga hari abang kerja pagi dan pulangnya malam. Sebab tu badan tak tahan ". Terasa benar aku akan kemerosotan tenagaku bila usia meningkat. Jam 10 malam aku sudah baring. Sekejap saja aku sudah berada dihadapan seseorang.

Tergamam aku bila melihat arwah Siti Aishah sedang tersenyum memandang aku. Aku terus mendapatkannya. Sudah lama aku tidak bersua dengannya. Aku memeluk erat isteriku.
" Abang cinta Siti. Jangan tinggalkan abang lagi ". Siti Aisyah memeluk kemas aku
" Siti juga cintakan abang ". Terdengar sebak suaranya.
" Badan abang panas la. Kesian abang. Sampai demam mencari rezeki untuk kami ". Itulah ayat yang selalu digunakan oleh Siti Aishah bila melihat aku keletihan bila pulang dari tempat kerja.
" Tak apa. Untuk Siti dan keluarga kita abang sanggup lakukan apa saja ". Aku berkata kepada isteriku.
" Terima kasih bang.....terima kasih bang......". Semakin sayup ucapan terima kasih dari arwah Siti Aishah. Aku tersedar dan melihat jam baru pukul 3 pagi.

Terus aku ketandas dan mengambil wuduk. Aku melakukan solat-solat yang perlu. Aku berdoa kepada Allah semoga isteriku berada ditempat yang Allah janjikan. Semoga Allah makbulkan permintaanku sekian lama. Semoga Allah permudahkan kehidupanku serta keluargaku. Semoga Allah berikan kebahgiaan rumahtangga kepada anak gadisku yang akan bergelar isteri tidak lama lagi. Sebelum aku menyambung tidur sempat juga aku membaca Al Mathurat. Aku menyambung kembali tidurku.

Aku kembali bermimpi. Aku mendengar seseorang memberi salam. Aku membuka pintu.
" Ada orang bagi tebu dan madu kepada abang ". Katanya
" Siapa ". Tanyaku denga ringkas
" Tak tahulah bang. Pesannya suruh abang makan tebu dan madu di depan saya dan komen ". Kata lelaki tersebut. Aku terus mengunyah tebu.
" Manisnya tebu ni. Besar- besar ruasnya ". Kataku. Aku mencuba pula madu.
" Manis juga madu ni". Kataku lagi. Tersenyum pemuda tersebut.
" Nanti saya bagitau dia apa kata abang ". Ringkas katanya
" Yang beri lelaki ke perempuan ". Aku bertanya inginkan kepastian. Pemuda tersebut tersenyum sambil berlalu pergi. Aku terjaga dan azan subuh berkumandang. Aku terus bangun untuk menunaikan fardhu subuh. Badanku masih terasa amat bisa sekali......

5 comments:

Khahar said...

Assalamualaikum
Apa makna mimpi tu agaknya?

Khahar said...

Assalamualaikum
Apa makna mimpi tu agaknya?

makcikkantin said...

salam singgah,

belum sempat mentelaah entry2 di sini, insyallah akan baca kemudian

Ariff Budiman said...

Khahar. Mungkin mainan mimpi saja kut

Ariff Budiman said...

Makchikkantin. Terima kasih dan selamat membaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...