Teman-teman

Wednesday, November 12, 2014

Jangan Cepat Melatah

Pagi ini aku bertugas pagi. Seperti biasa aku pasti akan singgah di kedai kopi untuk membeli juadah pagiku. Ketika meletakkan motosikalku datang 2 biji motosikal lalu park bersebelahan morsikal aku lalu terus masuk kedalam kedai membiarkan kunci motosikal mereka berada di motosikal. Mungkin mereka berfikiran yang jarak antara motosikal mereka dengan kedai kopi begitu dekat dan kalau ada apa-apa yang berlaku mereka dapat melihatnya. Semasa aku sedang memilih makanan, aku terdengar perbulan 2 orang lelaki tadi kebetulan mereka berada berdekatan dengan diriku. Seronok mereka bergelak ketawa mengutuk gambar yang telah di upload oleh rakan mereka.

" Rambut macam haram jadah ". Kata salah seorang dari mereka
" Hang komen balik ". Sampuk rakan yang seorang sambil ketawa
" Aku kata rambut macam roti jala dan sarang tebuan ". Terlalu seronok aku melihat mereka mengutuk gambar tersebut sambil bergelak ketawa. Mereka telah lupa pada makanan pagi. Pada kunci motosikal yang di tinggalkan. Aku dapat mengagak gambar siapa yang dimaksudkan oleh mereka tapi biarlah fokus kita pada yang lain.

Dalam hati aku berkata, Senangnya awal-awal pagi sudah mendapat dosa. Yang upload gambar. Yang melihat kemudian mempersedakan. Mungkin apabila mereka telah membuak mata, hidayah telah ditiupkan kepada mereka. Beruntungnya orang yang sebegitu. Mungkin keluarga mereka semua telah sempurna. Syukur kepada Allah. Setelah membayar makanan yang telah dibeli, mereka keluar dan terkejut bila mendapati sebiji motosikal jenis Yamaha LC135 telah hilang. Sedih, marah dan bermacam-macam perkataan telah dikelaurkan oleh mereka namun apakan daya. Ia tidak mampu mengembalikan semula motosikal yang telah dicuri. Kesian juga aku melihat reaksi pemuda tersebut tapi dia sendiri telah melakukan kesilapan. Kita lalai hanya sedikit saja dan natijahnya amat besar.

Padaku ia merupakan pengajaran yang amat penting. Kita jangan cepat mengutuk terhadap mereka yang belum diberi hidayah. Sebagai seorang manusia yang mengaku beriman kita harus berdoa untuk mereka walaupun kita tidak sukan kepada mereka. Cukuplah kita berdoa didalam hati agar mereka di hidayah oleh Allah. Tidak perlu kita sebarkan gambar mereka untuk mengikut selera kefahaman kita yang mantap ini untuk tujuan kesedaran. Ia bukan saja mengaibkan orang tersebut tapi mengundang fitnah yang cukup besar kepada masyarakat dan diri kita sendiri. Orang boleh menilai siapa kita sebenarnya.

Gambar yang telah dinaikkan akan menjadi gurauan rakan-rakan kita dengan komen dan umpatan yang bermacam-macam. Kita rasakan yang kita telah melakukan kebaikan agar orang akan sedar tapi sebenarnya kita telah membuat fitnah terhadap prang lain. Semoga aku serta keluargaku terhindar dari sifat sombong, angkuh, ego, takbur dengan ilmu yang kami fahami dengan amat sedikit ini. Kadang-kadang kita terpaksa membayar harga yang paling mahal untuk mendapat pendidikan dari Allah. Aku telah mengalaminya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...