Teman-teman

Thursday, November 06, 2014

Tertunai Sudah Impiannya

Aku masih ingat isteriku Siti Aishah menangis ketika melihat begitu ramai sedang tawaf di kaabah..
" Abang Siti rindu dan teringin nak ke Mekah ". Kata isteriku
" Isyaallah Siti. Esok kita daftar di tabung haji dan kita kumpul duit ". Keesokkan harinya kami ke tabung Haji untuk membuat pendaftaran. Setelah membuat pendaftaran pihak tabung haji memberi kami sehelai kertas tertera tahun kami dapat menunaikan ibdah haji.
" Seronoknya bang...Kita akan kesana pada tahun 2020 ". Kami berdua terlalu gembira melihat tarikh ke Mekah walaupun masih lagi jauh perjalanan hidup kami. Kami daftar pada tahun 2007 dan ini bermakna kami terpaksa menanti selama 13 tahun untuk menunaikan fardhu haji.
" Siti..Moga-moga kita sempat buat bersama no ". Aku berkata kepada isteriku
" Insyaallah bang. Kita hanya mampu berdoa kepada Allah ". Kata Siti Aishah. Akhirnya manusia hanya mampu merancang dan Allah sebaik-baik perancang. Isteriku pergi untuk selama-lamanya meninggalkan segala kenangan indah antara kami berdua. Aku hanya mampu melihat kertas pendaftaran kami. Terlalu sayu kami tidak dapat pergi bersama. Ketika aku ziarah pusaranya aku berkata,
" Insyaallah Siti. Abang akan tunaikan impian Siti. Walaupun kita tidak dapat bersama kesana abang akan upah haji untuk Siti ".


Pada bulan Mac 2014 aku dan isteriku Rosnah ke Tabung haji. Tujuan kami sama iaitu ingin mengupah haji untuk insan yang pernah hidup bersama kami sebelum ini. Aku untuk Siti Aishah dan isteriku pula untuk bekas suaminya. Seorang dikenakan sebanyak RM2500. Kata pegawai tabung haji setelah selesai ibadah haji kami akan diberikan sijil dan hadiah dari Mekah. Kami keluar dari kompleks tabung haji dengan wajah yang begitu puas. Sekurang2nya kami telah melaksanakan untuk insan yang kami sayang sebelum ini. Walaupun kedua-dua kami nampak tenang sewaktu melangkah keluar tapi airmata menggambarkan perasaan kami. Masing-masing diam sambil melayari peristiwa lalu.


5 Nov 2014 - Aku menerima panggilan talipon dari pegawai tabung haji. Katanya dia nak kerumah kami untuk menghantar barangan dari Mekah. Memandangkan rumah aku dengan Kompleks Tabung haji begitu dekat sekali iaitu dalam 200 meter maka dengan cepat kereta sampai di perkarangan rumahku. Pegawai tersebut mengeluarkan 2 kotak lalu di berikan kepada kami
" Ini adalah kotak dari Siti Aishah dan Ruslee. Kami telah melaksanakan ibadah haji untuk mereka ". Perasaan sebak, sayu, sedih dan gembira sewaktu membuka kotak tersebut. Aku memakai kopiah yang terdapat di dalam kotak. Terdapat buku tafsir. Kami membuka bungkusan buah kurma lalu mengambilnya dan makan. Walaupun kami nampak tenang tapi airmata menggambarkan perasaan kami. Sudah sekian lama aku teringin akan kurma ajwa tiba-tiba di dalam tuppaware ada 3 biji kurma ajwa bersama kurma yang lain. Aku merasakan yang kurma ajwa ini hadiah dari Siti Aishah untukkku. Mengalir airmata kami sewaktu mengunyah buah kurma


" Nah...Abang rasa depa kirim barang ni dekat kita dulu untuk kita guna ". Sayu isteriku mendengar kata-kataku. Bagiku 3 biji kurma ajwa sudah memadai buatku. Selebihnya dan air zam-zam akan aku berikan kepada kedua-dua anakku. Mereka juga berhak mendapat kiriman dari ibu mereka. Aku menghantar WhatsApp kepada anak gadisku dan aku hanya menerima mesej darinya
" Makkk....". Terlalu sayunya perkataan itu. Aku tahu anak-anakku juga merindui ibu mereka


Ya Allah. Engkau terimalah haji untuk mereka Ya Allah. Engkau jemputlah kami kerumahmu Ya Allah. Aku terlalu rindu Masjid Nabawi, Masjidil Haram dan tempat-tempat yang penuh dengan sejarah perjuangan Rasulullah dan pasa sahabat. Sekurang-kurangnya aku merasa lega sebab telah menyempurnakan impian Siti Aishah walaupun dia sendiri tidak dapat menjejaki kakinya di sana tapi kini dia berada di tempat yang paling indah, paliang tenang iaitu di syurga. Sebab apa kau berkata begini. Sebab dia merupakan seorang isteri yang begitu solehah. Seorang menantu yang begitu baik. Seorang wanita yang berakhlak di mata masyarakat namun dengki manusia tetap ada. Mereka tidak boleh melihat orang lain bahagia. Caranya ialah memisahkan kami berdua. Mereka berjaya tapi kami akan bersatu kembali di akhirat menuntut keadilan dari Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...