Teman-teman

Wednesday, December 30, 2009

Percutian Ke Langkawi 1

Selamat Datang. Pemandangan Jetty Langkawi

25 Disember 2009 - Jam 7 pagi kami bertolak dari Penang ke Jetty Kuala Kedah. Alhamdulillah jam 8 lebih kami dah sampai. Sebentar saja terdengar pengumuman penumpang yang akan ke Langkawi dikehendaki menaiki bot. Bergegas kami menghabiskan makanan pagi yang dipesan. Perjalanan ke Langkawi mengambil masa selama sejam setengah. Setelah hampir 20 tahun aku tidak menjejak bumi Langkawi dan kini aku telah berada dibumi yang nyata.

Anakku Hermawan bersama anak saudara yang lain bergambar diatas jambatan diantara 2 bukit. Memang gayat juga

Setelah berada agak lama didalam feri akhirnya kami sampai di Jetty Langkawi. Travel agency dah siap menunggu. Disedianya 2 buah van untuk kami. Sebuah ada pemandu dan sebuah lagi aku jadi pemandunya. Bayangkan selalunya aku memutar stering kereta dengan lembut sebab dia ada power tapi van ini menggunakan arm power jadi aku bedal saja. Kami dibawa ke apartment Awana di pekan Kuah. Selesa juga apartment dia. Tourist guide beritahu 1230 tengahari kami akan kemasjid untuk solat Jumaat. Selepas solat kami akan dibawa menaiki cable car. Khutbah Jumaat yang disampaikan baik juga maklumlah negeri dibawah pakatan rakyat. Khutbahnya sungguh membina walaupun khatibnya sudah tua.

Aku dan isteri sempat berposing diatas bukit setelah menaiki cable car. Sebelum bergambar sempat juga aku mengusik menyanyi lagu P.Ramlee sambil meniru suara P Ramlee, " Saat yang bahagia datang sekajap saja ".

Selesai solat Jumaat aktiviti kami yang pertama pun bermula. Kami dibawa ketempat cable car. Sepanjang perjalanan menuju kesana sempatlah juga melihat pemandangan indah. Sampainya kami disana kelihatan begitu ramai orang yang beratur. Masing-masing dok fikir nak naik ke tidak. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk beratur juga ditengah panas. Kelihatan juga pengarah filem Anak Mami Prof Razak Mohidein membawa model menaiki cable car. Atas nama artis mereka tak perlu beratur panjang. Dapat tiket terus naik ketempat menunggu. Itu baru artis. Kalau VIP lain aku tak tahulah.

Kelihatan begitu ramai pengunjung sedang beratur

Sementara menunggu giliran untuk menaiki cable car, sempat juga kami memberi makan rusa. Makanan yang dibeli berharga RM1 sebungkus. Maka rusa pun menjilat tapak tangan. Takut pun ada juga. Maklum la sekali dinganga mulut tangan aku pun boleh masuk. Anakku bergegas mendapatkan kami sebab giliran kami sudah sampai.

Ini dia. Sempat juga kami beri makan rusa. Terjilat-jilat tapak tangan aku

Memang indah ketika berada diatas cable car. Siapa yang melihat dan tidak bersyukur akan alam ciptaan Allah memang mereka mudah lupa diri. Dari atas memang nampak cantik akan pemandangan dibawa. Agak lama juga kami berada diatas. Maklumlah masing-masing nak bergambar.
Suasana menunggu dari bawah hinggalah diatas banggunan menuju ke cable car

Jam di tangan menunjukkan pukul 6.30 petang. Kami bergegas menuruni kembali cable car. Esok dijadulkan ke pantai Tanjung Rhu menaiki bot. Kami mengambil peluang ini untuk melakukan solat Jamak Qasar. Sampai di apartment jam 8 malam. Perut terasa lapar. Selepas kami bersihkan diri, kami keluar lagi untuk mencari sesuap nasi untuk mengisi perut yang lapar. Terasa badan terlalu keletihan setelah menaiki cable car. Hati tidak sabar menanti hari esok.

Suasana di Jetty Langkawi. Sambil menunggu tourist guide datang sempat juga berposing

Masih lagi di Jetty Langkawi

Maiyah said...

jinak le rusa tu kan.. dpt gak pe

scr said...

uish best tuh...

Guru said...

tak gayat naik cable car?

Bearcat said...

Aik...dengan rusa pun paknjang takut ka? hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...