Teman-teman

Monday, August 16, 2010

Merasa Juga Aku Akhirnya

Hari ini umat islam sudah 6 hari berada didalam bulan Ramadhan. Begitu pantas masa berlalu. Hari ini sekali lagi aku berbuka, bertarawih dan bersahur seorang diri ditempat kerja. Nak buat macam mana sebab tugas aku begitu. Sekali sekala saja dapat bersama keluarga. Bertuahlah mereka yang setiap hari dapat berkumpul bersama keluarga. Isteri aku begitu sibuk sekali didapur sebab katanya nak masak gulai ikan talang kering untuk aku membawa bekal. Aku menghalangnya masak awal sebab aku ada agenda lain. " Tau la hari ini mungkin abang nak cari cucur udang ". Tepat sangkaannya. Aku sudah palnning untuk berbuka dengan cucur udang yang terdapat di chowrasta. Boleh dikatakan famous jugalah cucur udangnya. Bersebelahan dengan gerai ini terdapat air sirap kelapa muda yang sungguh sedap. lain rasanya dari air kelapa yang dijual ditepi jalan. Ada campuran khas dimasukkan kedalam sirap yang bewarna merah

Cucur udang Chowrasta, Penang Road

Aku juga tidak ketinggalan membeli masalodeh. Ia dibuat dari kacang parpu atau kacang dal. Makanan ni dah menjadi sebati dalam hidup aku sebab semasa bersekolah dibandar hampir setiap hari aku beli dan makan diatas bas sebelum sampai dirumah. Alhamdulillah walaupun berbuka seorang diri, laju dan berselera aku dibuatnya. Aku bertarawih di surau berdekatan. Hati aku tidak tenang sembahyang disini sebab bunyi dentuman mercun yang begitu kuat kadang - kadang mengganggu bacaan bacaan imam.

Gerai cucur udang

Penduduk di flat ini kebanyakkannya langsung tidak memikirkan masalah jiran. Bermain mercun dan bunga api diatas flat. Bunyi letupan mercun yang kuat pasti akan membuat jiran sebelah tidak selesa. Menjelang saja bulan Ramadhan maka muncullah penjual haram mercun. Mereka hanya memikirkan soal untung yang lumayan hasil dari menjual benda haram. Anak-anak kelihatan memakai kopiah seolah-olahnya hendak kesurau tetapi bermain mercun bersebelahan surau. Mungkin ayah mereka tidak kesurau sebab itu anak-anak begitu. Kalau siayah berada disurau dia boleh memantau akan anak-anak. Raya sungguh sianak tanpa pengawasan ibubapa. Selesai solat tarawih mereka akan pulang dan siayah menyangka yang sianak telah kesurau namun tekaan sibapa meleset sama sekali. Esok sianak akan bermain mercun lagi sambil berkopiah manakala siayah didepan tv menyangkakan sianak berada disurau.

Siabang pula menaiki motosikal sambil menderum minyak tanpa memperdulikan selawat yang berkumandang dicorong surau. Assolah tu sunnatat tarawih. Ja miatan rahimakumullah. Celik lah mataMU wahai siayah. JOM segera kita kesurau bertarawih. Jangan jadi seperti ular sawa yang kekenyangan. Ketika WN menulis dentuman mercun kedengaran dan bunyi motosikal yang laju kehulu dan kehilir. Begitu bising dibuat mereka. Semuanya dari anak-anak kita yang bergelar melayu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...