Teman-teman

Friday, August 20, 2010

Nak Udara Segar Akhirnya Pening Dibuatnya

Bulan Ramadhan telah memasuki hari kelapan. Inilah pertama kalinya aku menjejak kakiku kepasar ramadhan. Kataku pada isteri hari ini jangan dimasak, kita ke pasar ramadhan nak menghirup udara segar. Sampainya kami disana sudah kelihatan ribuan pengunjung maklumlah jam menunjukkan 6 petang. Bau usah dipertikaikan lagi. Bermacam jenis-jenis baunya. Sudah tentu semuanya wangi-wangi. Isteri aku dah pening kepala dengan keadaan sempit dan berhimpit. Aku hanya memesan sebelah ayam madu untuk anak aku bersahur. Sebelah saja udah RM11.

Kalau setiap hari aku ke pasar ramadhan alamat perbelanjaan bulan ramadahan pasti melebihi bulan yang tidak berpuasa. Aku melihat ramai yang memegang beg plasti kedua-dua belah tangan. Itu hak mereka. Pernah aku dan isteri menghadiri kuliah maghrib. Kata ustaz bulan ramadhan ini akan kelihatanlah penjual orang melayu yang segera mengaut keuntungan. Jauh hati isteri aku dengan kata-kata itu. katanya dia tak mahu berniaga dipasar malam dibulan ramadhan akibat malu dengan kata-kata itu. Akhirnya terpaksalah aku memujuk. Kataku"
Kita berniaga bukan tak tunaikan solat. Kita tidak menjual mahal malah ramai pengunjung yang berkata kita jual murah ".

Akhirnya dia mengalah dan berniaga di pasar malam. Alhamdulillah jam 4 petang sampai sebelum jam 6 petang dah habis jualan. Esok katanya dia nak menambah jenis lauknya memandangkan ada sesetengahnya hanya membeli lauk untuk dibawa pulang. esok aku akan berbuka di pasar malam bersamanya, Siapa yang berdekatan yang nak join silalah datang tetapi dengan syarat bawa makanan sendiri ya. Kita boleh kogsi makan dan bukan kongsi raya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...